21178 J 21A-2

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949-1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

21178 J 21A-2

Inläggav Leif Fredin » 14 feb 2014, 12:14

21178
J 21A-2
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 15 1947-01-25
Godkänt 1947-02-01

Haveri 1947-02-08
Motor: DB 605 nr 2105
Orsak till haveri: Brott på drivaxel till markkylanläggning under klargöring.

Överlämnat till F 12 1947-04 som lån

Nödlandning 1947-05-16. Märkning 15-blå D
Motor: DB605 nr 2105
Ff fänrik B H Blomgren (FFSU) oskadad
Nödlandning. Felaktigt handhavande av propelleromkopplare
Skadornas omfattning: Motorn gått upp i varv
Beräknad kostnad 4.000:- kr

Återlämnat till F 15 1947-06-13

Haveri 1947-09-11
Motor: DB605 nr 2437
Ff offasp vpl korpral L. Carlander (GFSU:J) oskadad
Orsak till haveri: Jazzning i landningen under utrullning.
Skadornas omfattning: Deformationer på fpl nosparti samt noshjulets infästning i fpl.
Beräknad kostnad 5.000:- kr

Till CVM 1948-08-12 för förstärkning av akaninstallation i nos och bommar.
Klar 1948-09-03 (?)

Totalhaveri 1952-05-28 vid Ytterhogdal, 48 km nordost Sveg. Märkning 15-gul K
Ff löjtnant S. O Carlstedt (FFSU) räddade sig med fallskärm

Kasserat 1952-12-10. Gångtid total 467 tim, antal flygningar 507 st. Motor typ DB605 nr 2064, gångtid total 468 tim.
Senast redigerad av Leif Fredin 01 dec 2015, 16:44, redigerad totalt 1 gång.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 21178 J 21A-2

Inläggav Bengt Ekbladh » 03 maj 2015, 19:24

21178 J 21A-2 - - Totalhaveri 1952-05-28 vid Ytterhogdal, 48 km NO Sveg
Händelseförlopp
Under övning i instrumentflygning i rote F15-Sundsvall-F4-Sveg-F15 flög ff (lt C) från F4 som rotetvåa. Vid Svenstavik mötte roten moln som tätnade allt mer. Ff minskade avståndet till rotechefen till en spännvidd. Vid Sveg svängde rotechefen vänster mot F15, varvid ff i de täta molnen tappade rotechefen. Med hänsyn till kollisionsrisken svängde därför ff vänster för att komma fri från rotechefen och avsåg gå rakt ut efter 30-40 gr sväng. Under svängen låste sig balken i KH.
Ff kunde på grundinstrumenten inte återfå kontrollen över fpl som rörde sig i loopingplanet med vikning som följd. Efter en andra vikning beslöt ff att företa fallskärmsutsprång.
Ff drog först i det ordinarie handtaget för huvöppning och därefter i nödutlösningshandtaget. Huven på höger sida föll ned på vanligt sätt medan huven i övrigt satt kvar. Först efter ett slag med handen försvann huven. Ff satte upp fötterna i byglarna och drog i axelstropputlösningen.
Ff kände endast av obetydliga accelerationskrafter och hade ingen synfördunkling. Ff märkte inte när stolen försvann. När fask utlöstes låg ff med huvudet nedåt och fötterna snett uppåt. Ff kände ett relativt kraftigt ryck vid fask-utlösningen. Nedfärden behaglig, ingen pendling.
Ff kom ur moln på 300-400 m höjd och drev mot en sjö. Genom att dra i bärlinorna ändrade ff riktningen och nedslaget skedde i högstammig barrskog. Strax över trädtopparna korsade ff benen och skyddade ansiktet med armarna.
Ff själv fastnade inte i något träd men fask snärjde ett träd dock utan att fallet nämnvärt bromsades upp. Vid nedslaget stukade ff vänster fot (korsade ben). Ff hade ingen svårighet att koppla loss fask. (ff: lt/FFSU)

Se http://www.svfplhist.com/
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 21

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst