Sida 1 av 1

21150 J 21A-1

InläggPostat: 10 feb 2014, 10:24
av Leif Fredin
21150
J 21A-1
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 9 1946-09-04
Godkänt 1946-09-07

Totalhaveri 1947-03-04 vid Säve. Märkning 9-röd G
Motor: DB 605 nr 2156
Ff vpl vicekorpral Per-Erik Runbäck omkom

Haveri vid start på grund av motorstörningar.

Kasserat 1947-04-11. Gångtid 19:15 tim. Antal flygningar 56 st.

Re: 21150 J 21A-1

InläggPostat: 02 maj 2015, 21:31
av Bengt Ekbladh
21150 J 21A-1 - Haveri 1947-03-04, Säve
Händelseförlopp
Haveriet inträffade vid F9 i Säve vid start pga motorstörningar.
Starten skedde normalt på bana 22. När ff tagit in landstället och nått en höjd av ca 50 m uppträdde motorstörningar i form av kraftiga smällar. Ff lade fpl i en vänstersväng för att undvika en bergknalle i flygriktningen och då motorn fortfarande drog något lyckades ff få fpl att stiga något. Strax därpå har motorn stoppat helt. Ff har fortsatt svängen för att undvika ett par kraftledningar under höjdförlust och alltmer ökat bankningen. Efter 130 gr sväng har fpl vikit sig över vänster vinge.
Fpl tog mark med vänster vinge och nosen samtidigt, rullade runt flera varv, varvid fpldelar ströddes ut över ett 200x100 m stort område. Fpl fattade inte eld vid nedslaget. Ff (P-E R) omkom vid nedslaget.
Orsaken till haveriet var att bränsleventilen i bränslebatteriet stängts och stoppat bränsletillförseln till följd av att bränslekranreglagets spärr varit ur funktion.
(Ff: vpl.ff, vk/GFSU:1)

se....http://www.svfplhist.com/

Det blev Flygförbud på alla J 21:or osäker hur länge,
Av 18 värnpliktiga flygförare som kom till F 9 den 1/2 hade nu 4 dött vid haverier.
Övriga skulle för återhämtning och avledning beredas en tids vistelse i fjällen, enligt förslag från MT.
Vet ej om det genomfördes.