Sida 1 av 1

21351, J 21A-3

InläggPostat: 22 sep 2013, 20:21
av Klas Andersson
21351
J 21A-3

Levererad 48-05-21 till F9
Godkänd 48-05-25
Till F6 49-12-12 Kod :Röd
Totalhaveri 51-05-16 Vid Vinköl (Skara)
Kasserad 51-06-19

Länkar till Haverirapporten
http://www.flyghistoria.org/image_forum ... r21351.pdf

http://www.flyghistoria.org/image_forum ... a21351.pdf

http://www.flyghistoria.org/image_forum ... a21351.pdf

http://www.flyghistoria.org/image_forum ... _21351.pdf




Nedanstående data förmedlade av Bertil Andersson
skanna0013.jpg

Re: 21351, J 21A-3

InläggPostat: 05 mar 2014, 18:40
av Leif Fredin
21351
J 21A-3
A 21A-3
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 9 1948-05-21
Godkänt 1948-05-25
Till CVA 1948-11-19 för förstärkning av akaninstallation i nos och bommar.
Klar 1948-12-02
Till CVM 1949-08-01 för modifiering jämlikt FF skrivelse MV 756:343 av den 29.6.49
Från CVM 1949-09-20
Överlämnat till F 6 1949-12-14
Till CVM för införande av installation för fälltankar och startraketer. Påbörjad 1950-09-30, klar 1950-11-23

Totalhaveri 1951-05-16 vid Vinköl, 12 km sydsydväst Skara
Gångtid total 263 tim.
Motor typ DB605 nr 2488. Gångtid total 226 tim.
Ff furir Sven-Göran Liljebäck (GFSU:3) oskadad

Flygningen avsåg kombinerad lågflygning, skjutning och navigering utan resp med marksikt. Under anbefalld flygning på 300 m höjd c:a 12 km sydsydväst Skara uppstod kraftig motorstörning. Då ff bedömde nödlandning omöjlig verkställde han fallskärmshopp. Ff tog mark vid Björstorp. fpl vid Syltan.

Kasserat 1951-06-19. Gångtid total 263 tim. Motor typ DB605 nr 2488, gångtid total 226 tim, efter SM 13 tim.

Re: 21351, J 21A-3

InläggPostat: 28 jun 2019, 22:46
av Bengt Ekbladh
21351, J 21A-3

Om haveriet 1951-05-16 vid Vinköl, 12 km sydsydväst Skara ….Bild
https://digitaltmuseum.se/021017802424/ ... gare-furir