Sida 1 av 1

21458 J/A 21RB

InläggPostat: 19 jul 2014, 05:12
av Leif Fredin
21458
J 21RB
A 21RB
Typ SAAB 21R
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 10 1950-12-20
Godkänt 1951-01-03
Överlämnat till F 7 1951-08-01
Verkstad; 400 tillsyn. Påbörjad 1953-12-10, klar ?
Överlämnat till F 17 1954-06-15

Totalhaveri 1956-02-06 vid Kalleberga, 2 km öster F 17 fält, Kallinge. Märkning 17-vit H
Fältflygare 2.graden Stig L V Boberg (AFT) omkom.

Kasserat 1956-04-12 med motor typ RM1A nr 4074

Re: 21458 J/A 21RB

InläggPostat: 06 jun 2015, 18:41
av Bengt Ekbladh
>>Totalhaveri 1956-02-06 vid Kalleberga, 2 km öster F 17 fält, Kallinge. Märkning 17-vit H
Fältflygare 2.graden Stig L V Boberg (AFT) omkom.
Kasserat 1956-04-12 >>

21458 Totalhaveri 1956-02-06 -vid Kalleberga, 2 km O F17, Kallinge
Haveri under enskild avancerad flygning i sektor.
Vädret bra. Efter ca 10 min flygning iakttogs fpl strax norr F17 på 200 m med sydlig kurs (kontrakurs mot trafikvarvet). Före fältgränsen gjorde ff en brant upptagning upp genom moln. Strax därefter har fpl med dykvinkel 70-80 gr och med fullt pådragen motor kolliderat med marken.
Ff omkom och fpl totalhavererade.
Haveriorsak :Orsaken har troligen varit att ff, efter en misslyckad avancerad manöver (ev för hög fart vid urgång ur halvroll), kommit ned på för låg höjd och gjort en hård upptagning.
Denna i förening med tidigare accelerationspåkänningar under passet (g-dräktsinstallation saknades i A21R) kan ha medfört att synfördunkling eller medvetslöshet, vilket resulterat i en okontrollerad stigning upp genom moln, varefter fpl vikit sig och övergått i brant dykning.
Ff har pga den nedsatta reaktionsförmågan inte hunnit lämna fpl med fsk. Den fällbara huven återfanns 900 m från haveriplatsen. Höjdrodret var i fullt uppfällt läge vid nedslaget. (ff:fältfl 2/AFT)