21453 J/A 21RB

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949-1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

21453 J/A 21RB

Inläggav Leif Fredin » 19 jul 2014, 06:08

21453
J 21RB
A 21RB
Typ SAAB 21R
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 10 1950-12-02
Godkänt 1950-12-14
Överlämnat till F 7 1951-07-31
Överlämnat till F 6 1954-04-29 som lån
Återlämnat till F 7 1954-05-20
Verkstad; 400 tillsyn. Påbörjad 1954-03-15 (?), klar ?
Överlämnat till F 17 1954-06-03

Totalhaveri 1955-06-10 i Kalmarsund, 5 km nordnordväst Gillberga, Öland. Märkning 17-vit K
Gångtid total 531 tim, efter 400-ts 110 tim
Motor typ RM1A nr 4182. Gångtid total 312 tim, efter SM 7 tim.
Ff löjtnant Lars Gerhard Thorén omkom

Kort sammanfattning av haveriet.
Vid övning i navigeringsflygning på hög höjd i rote från F 17 – Ölands norra udde – Eksjö – F 17 störtade fpl i Kalmarsund, varvid fpl försvann och ff omkom.

Ändamålet med flygningen var att, som ett led i reautbildningen, öva navigeringsflygning på hög höjd, 10000 m. Flygningen skulle utföras i rote med färdväg Kallinge - Ölands norra udde – Eksjö – Kallinge och skulle avslutas med pejllandning. Fältflygare 3492-1-51 Lindberg skulle leda roten till Ölands norra udde, där löjtnant Thorén skulle övertaga ledningen.

Kasserat 1955-08-05 med motor typ RM1A nr 4182
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 21453 J/A 21RB

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 feb 2018, 23:10

21453 J/A 21RB
....
Totalhaveri 550610, Karlmarsund, 5 km från Gillberga, Öland. Haveri under navigeringsflygning i rote på hög höjd med ff som rotetvåa. Redan från start och början av stigningen har ff hållit sin plats illa. På 6.000 m höjd har roten gått in i ljusa moln och på 7.500 m har ff svängt in under och framför rotech. 30 km N Kalmar skiljdes roten på en höjd av 7.500 m. Rotech fortsatte på färdlinjen, medan ff (rotetvåa) flugit med färdvinkel 70° på 7.000 m. Fpl har gått in i 45° dykning ner till 2.000 m höjd. Fpl har fortsatt in över Öland, svängt ut över Kalmarsund och med en dykvinkel av 10° och med motorn gående, utan någon omedelbart föregående manöver, flugit ned i vattnet. Ff (lt Lars Gerhard Thorén) (FFSU, under omskoln t A21 R) har medföljt fpl och omkommit.
Haveriorsaken har inte kunnat fastställas. Troligen har ff drabbats av medvetslöshet till följd av syrebrist. I ett sent skede av dykningen har ff återfått medvetandet men inte hunnit ta upp fpl ur dykningen. Den sannolikaste orsaken till syrebristen torde ha varit att snabbkopplingen till syrgasslangen lossnat utan att ff uppmärksammat detta. Fel på syrgasanläggningen kan dock inte helt uteslutas.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 21

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst