Sida 1 av 1

21371 J/A 21A-3

InläggPostat: 06 mar 2014, 09:53
av Leif Fredin
21371
J 21A-3
A 21A-3
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 9 1948-08-27
Godkänt 1948-09-03
Överlämnat till F 6 1951-01-09
Till CVM för införande av installation för fälltankar och startraketer. Påbörjad 1951-01-22, klar 1951-03-06
F 6 flottiljverkstad; 400 tillsyn. Påbörjad 1952-12-15 (?), klar ?

Totalhaveri 1953-06-06 vid Slagsta vårdhem 6 km norr Tumba.
Gångtid total 492 tim. Antal flygningar 574 st.
Motor typ DB 605 nr 2639. Gångtid total 375 tim, efter SM 177 tim.
Ff furir K A G Nordlöf (FFSU) oskadad

Kort sammanfattning över händelseförloppet
Efter anfall mot Stockholm har fpl fått motorstörningar varför ff beslöt gå till reservlandningsplats F 1. Motorstörningarna blev snabbt värre och ff bedömde att han icke skulle kunna landa på närmaste flygfält, F 18, utan måste utföra fallskärmshopp. Ff lämnade fpl på 900 m höjd. Efter uthoppet hängde stolen kvar vid ff i de outlösta axelremmarna, men ff lyckades bli fri från stolen och landade u a. Ff och fpl tog mark vid Slagsta vårdhem 6 km norr Tumba.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Haveriet har förorsakats av motorskärning, vilken med största sannolikhet uppstått p g a oljeläckage. Var oljeläckaget varit har icke kunnat fastställas.
Utlösningsanordningarna för remmarna bör kontrolleras vid 25 tim ts.

Kasserat 1953-08-07 med motor typ DB605 nr 2639 ’

Re: 21371 J/A 21A-3

InläggPostat: 11 dec 2019, 18:02
av Bengt Ekbladh
21371 J/A 21A-3

Om haveriet 1953-06-06...detta efter hemflygningen efter deltagande i Stockholms 700 års firande,,,
540 fpl deltog vid uppvisningen.
DN skrev::
https://www.bing.com/images/search?view ... t=2&sim=11

https://www.bing.com/images/search?view ... t=2&sim=11

Re: 21371 J/A 21A-3

InläggPostat: 11 dec 2019, 18:27
av Lars Sundin
Möjligen kan man se DN:s artikel om 21-haveriet vid Slagsta bättre här via denna sajt: http://fobbart.blogspot.com/2016/11/sto ... -1953.html

Om man nu inte vill/kan använda DN:s arkiv direkt.

Man får dessutom veta en del annat....

Re: 21371 J/A 21A-3

InläggPostat: 11 dec 2019, 18:55
av Bengt Ekbladh
21371 J/A 21A-3

Toppen Lars samt
Man får dessutom veta en del annat....!