Sida 1 av 1

21356 J/A 21A-3

InläggPostat: 05 mar 2014, 18:45
av Leif Fredin
21356
A 21A-3
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 9 1948-06-02
Godkänt 1948-06-08
Till CVA 1948-09-30 för förstärkning av akaninstallation i nos och bommar.
Påbörjad 1948-10-05.
Klar 1948-10-18.
Åter till F 9 1948-10-19
Till CVM för installation för fälltankar och startraketer.
Påbörjad 1950-02-15.
Klar 1950-09-01
Överlämnat till F 6 1950-09-04

Haveri 1951-04-12 vid F 6, Karlsborg. Märkning 6-röd I
Gångtid totalt 125 tim.
Motor typ DB605 nr 2749. Gångtid totalt 125 tim.
Ff korpral Kurt Ragnvald Linnar Johansson (GFSU:3) oskadad

Vid landning på fljflygfältet havererade fpl A 21 utanför permanenta banan på grund av utebliven bromsverkan.

Sannolikt händelseförlopp
Haveriet har förorsakats av att fpl på grund av ojämn bromsverkan ej kunnat hålla kursen utan i slutet av utrullningen kört av banan varefter fpl landningsställ tvärats av med haveri som följd.
Orsaken har ej med säkerhet kunnat fastställas men torde ha rönt inverkan av flera faktorer; besvärande sidvind på banan, lätt regn som gjorde (gjort) banan relativt hal, hög landningshastighet (omodifierad fartmätare) samt sättning långt fram på banan. Nödbromskranen har vidare varit så hårt åtdragen att ff under utrullningen ej orkat lossa den. (Ff är kort till växten och torde ha svårt att nå kranen).

Kasserat 1951-06-19. Gångtid total 125.55 tim

Re: 21356 J/A 21A-3

InläggPostat: 28 jun 2019, 22:37
av Bengt Ekbladh
21356 J/A 21A-3

Haveriet 1951-04-12 vid F 6...

Bild och text::
https://digitaltmuseum.se/021017802402/ ... re-korpral