21341 A 21A-3

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949-1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

21341 A 21A-3

Inläggav Leif Fredin » 05 mar 2014, 11:35

21341
A 21A-3
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 6 1948-04-24
Godkänt 1948-05-08
Till CVA 1948-10-12 för förstärkning av akaninstallation i nos och bommar.
Påbörjad 1948-10-12.
Klar 1948-10-29.,

Totalhaveri 1949-08-11 vid Karlsten, Furumossen, nordost Tibro. Märkning 6-blå O
Ff furir B J H Johansson (FFSU) räddade sig med fallskärm.

Kollision i luften med 21302.
Haveriet har förorsakats av kollision i moln mellan fpl i 2. roten (fpl 3 och fpl 4).
Grp, med divch som grpch, har efter starten i bred formering stigit till molnbasen på c:a 1000 m höjd. Grpch har därefter avsett att fortsätta stigningen i en molnglugg för att på 4000 m höjd intaga utgångsläge för övning i bombfällning. Molngluggen har varit mindre än grpch bedömt, varför grp under den fortsatta stigningen på rak kurs kommit in i moln. 2. roten befann sig härvid till vänster om grpch med omkring 200 m lucka, fpl inom roten anslutna, fpl 4 till vänster om fpl 3. Efter en kort stunds flygning förlorade ff i fpl 4 fpl 3 ur sikte och började flyga på instrument samtidigt som han spanade efter fpl 3. Då ff i fpl 4 icke kunde upptäcka fpl 3, har han påbörjat en vänstersväng. Därvid ha fpl kolliderat. Fpl 4 har vid kollisionen passerat bakifrån höger in under fpl 3, varvid fpl 4 propeller slagit av vänstra stjärtbommen på fpl 3. Troligen ha även propellrarna kommit i kontakt med varandra och söndrats. Båda ff verkställde fallskärmsutsprång ock landade utan skador. Fpl totalhavererade vid nedslaget.
Det har icke kunnat fastställas, om det varit ff i fpl 3 (fpl saknade kurshorisont) eller i fpl 4 eller båda, som misslyckats med att hålla sitt fpl på rätt kurs och i rätt läge och således orsakat kollisionen.
Väderuppgifterna, som lämnats före starten, ha vart riktiga.
Grpch synas felbedömt molnets utsträckning och täthet och borde med hänsyn till att ett av fpl saknade kurshorisont avbrutit stigningen och uppsökt lämplig molnglugg för att fortsätta stigningen.

Ingen av ff i grp synes varit förberedd på molngenomgång. Grpch borde förvarnat ff om stigningen genom moln så att de kunnat vidtaga erforderliga förberedelser.

Då ff i fpl 4 förlorat fpl 3 ur sikte, borde han omedelbart minskat hastigheten och därefter svängt vänster.

Kasserat 1949-09-07. Gångtid 122 tim. Antal flygningar 179 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till Saab 21

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst