Sida 1 av 1

26139 J 26

InläggPostat: 14 apr 2014, 07:21
av Leif Fredin
26139
J 26
Typ: North American NA-122
Tillverkare: North American Aviation, Inc, Inglewood, CA, USA
Tillverkningsnummer: 122-38905

Ex U.S.A.A.F. P-51D-20-NA 44-72446

Till CVM 1947-10-20 för besiktning och erforderlig översyn.
Gångtid 136 tim. Motor typ PM7 nr 330847. Gångtid 136 tim.
Motor typ PM7 nr 328537 inmonterad 1948-02
Anmäld klar 1948-07-27.
Levererat till F 4 1948-08-05
Godkänt 1948-08-06
Flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1950-12-04, klar 1950-12-15
Flottiljverkstad; 400 tillsyn. Påbörjad ?, klar 1951-09-13
Överlämnat till F 8 1952-11-06
Märkning 8-grön K
Försålt till AB Henry Wallenberg & Co jml FF skr UHD M58-26:6 av 1954-10-16
Överlämnat till Svensk Flygtjänst 1954-11-01

Re: 26139 J 26

InläggPostat: 17 nov 2015, 22:07
av Sven-Erik Jönsson
Foto ur Freddy Stenboms donerade samling:

002-1140524.jpg
Notering vid fotot: "Gul C buklandade på krigsflygfält i Lappland. Flögs hem efter rep".


Går det att fastställa vilket krigsflygfält det kan ha varit?
/Sven-Erik

Re: 26139 J 26

InläggPostat: 18 nov 2015, 17:00
av Bengt Ekbladh
Hej.
Om man kollar i Leifs Mustangbok sid 115 Tycker jag att bakgrundsberget ! visar Gunnarn enl. boken, någon som håller med?

MEN måste fråga:::Vad säger att det är 26139 ?
Vid förstoring ser jag varken flottiljmärkning eller serienummer.

Vore bra med ett datum om tillbudet.

Re: 26139 J 26

InläggPostat: 19 nov 2015, 05:48
av Sven-Erik Jönsson
Bengt skriver:
MEN måste fråga:::Vad säger att det är 26139 ?
Vid förstoring ser jag varken flottiljmärkning eller serienummer.

Vore bra med ett datum om tillbudet.


Har upptäckt att detta måste vara 26091, så detta foto hör inte ihop med 26139. Beklagar
Men tack Bengt för förslaget om Gunnarn. Hoppas någon kan bekräfta att Ditt antagande är korrekt.
/Sven-Erik

Re: 26139 J 26

InläggPostat: 05 jul 2016, 17:59
av Lars Larsson
Till Nicaraguas flygvapen som GN 76.

Såld till USA och registrerad N6164U 1963.
Beslagtagen av Mexikanska myndigheter under leveransflygningen från Nicaragua till USA och inte återlämnad förrän 1972 !

Omregistrerad N12700 (verkar ha gjorts redan när den stod i Mexiko).

Totalhaveri 1990-06-23 vid Dyess AFB,Texas. Tyvärr så omkom ägaren Don Knapp i haveriet.

Full historik och bilder:
http://www.mustangsmustangs.com/p-51/survivors/serial/44-72446

/Lars Larsson