26123 J 26

I tjänst: 1945-1954
Antal i Flygvapnet: 161 st (varav 2 st P-52B)

Moderator: Sven-Erik Jönsson

26123 J 26

Inläggav Leif Fredin » 11 apr 2014, 16:08

26123
J 26
Typ: North American NA-122
Tillverkare: North American Aviation, Inc, Inglewood, CA, USA
Tillverkningsnummer: 122-38728

Ex U.S.A.A.F. P-51D-20-NA 44-72269

Till CVM 1947-10-21 för besiktning och erforderlig översyn.
Gångtid 32 tim. Motor typ PM 7 nr 321093. Gångtid 20 tim
Motor typ PM7 nr 390400 inmonterad 1947-12.
Anmäld klar 1943-03-03.
Levererat till F 4 1948-04-02
Överlämnat till F 16 1948-04-02 som lån
Godkänt 1948-04-05

Totalhaveri 1949-06-29 vid Odensfors, ca 5,5 km sydväst Tierp.. Märkning 4-gul K (?)
Ff vicekorpral Bo Lars Enar Thawelin (GFSU:1) omkom

Utlåtande:
Haveriet har förorsakats av en kollision mellan två fpl typ J 26 med vicekorpralerna Svensson och Thawelin som förare.
Under luftstridsövning har Svensson iakttagit, att indikeringslampan för landningsstället lyst rött. Han har då avbrutit övningen och verkställt ut- och infällning av landningsstället, varvid han ånyo funnit att lampan lyste rött. Svensson har därför uppmanat Thawelin att kontrollera landningsstället. Thawelin har anslutit till Svensson och efter en stund meddelat , att han icke kunnat se något onormalt. Svensson har då svarat, att hans röda lampa lyst. Thawelin har sedan givit signal att han uppfattat meddelandet och bakifrån gått under Svenssons fpl, troligen i avsikt att upprepa kontrollen. Härvid ha fpl kolliderat.
Svensson, vars fpl erhållit mindre skador, har kunnat återvända till och landa på F 16.
Då Thawelin fpl ha högra delen av stabilisatorn och höger höjdroderhalva slitits bort, varför Thawelin sökt genomföra en nödlandning, varefter fpl, som förmodligen varit instabilt p g a den minskade höjdroder- och stabilisatorytan, skurit igenom. Efter rutschning på marken har fpl passerat över en å och stumt slagit i den motsatta åbanken. Fpl totalhavererade och Thawelin skadades så att han kort därefter avled.
Kollisionen har förorsakats av att Thawelin vid kontrollen av Svensson. landningsställ flugit för nära denne. Till kollisionen kan ha bidragit, att biplansverkan uppstått mellan fpl, då Thawelin passerat tätt under Svensson, varigenom de båda fpl ”sugits” mot varandra.

Kasserat 1949-08-10. Gångtid 263.05 tim. Motor typ PM 7 nr 390400. Gångtid 230.35 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 26 North American P-51D Mustang

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst