Sida 1 av 1

26062 J 26

InläggPostat: 03 apr 2014, 09:08
av Leif Fredin
26062
J 26
Typ: North American NA-122
Tillverkare: North American Aviation, Inc, Inglewood, CA, USA
Tillverkningsnummer: 122-38644

Ex U.S.A.A.F. P-51D-20-NA 44-72185

Till CVM 1946-11-24 för besiktning och erforderlig översyn.
Gångtid 94 tim. Motor typ PM 7 nr 330411. Gångtid 94 tim.
Motor typ PM 7 nr 336235 inmonterad 1947-02.
Anmäld klar 1947-04-25.
Levererat till F 16 1947-04-25
Godkänt 1947-05-05
Överlämnat till F 4 1947-05-05
Märkning 4-röd I
Flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1947-11-08, klar 1948-01-15

Haveri 1948-06-28 vid F 4
Ff furir Wenneberg oskadad
Fpl körde av banan efter landning

Flottiljverkstad; reparation, liten översyn. Påbörjad 1948-08-16 (?), klar ?
Kasserat 1949-03-05. Gångtid 313 tim. Antal flygningar 187 st. Fpl användes som ”reservdelslager”

Re: 26062 J 26

InläggPostat: 19 apr 2014, 21:36
av Bengt Ekbladh
26062
Leif skrev:
>>Överlämnat till F 4 1947-05-05
Märkning 4-röd I
Flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1947-11-08, klar 1948-01-15 >>

1947-10-30 händer nått med 26062 (motor nr. 336235)..... kostnad 14000:-
Har någon mer info?

Re: 26062 J 26

InläggPostat: 19 apr 2014, 22:15
av Bengt Ekbladh
26062
Leif skriver:
>>Haveri 1948-06-28 vid F 4
Ff furir Wenneberg oskadad
Fpl körde av banan efter landning
Flottiljverkstad; reparation, liten översyn. Påbörjad 1948-08-16 (?), klar ?
Kasserat 1949-03-05. Gångtid 313 tim. Antal flygningar 187 st. Fpl användes som [u]”reservdelslager” [/u]>>

Kan endast tillägga:
Höger ställ av vid landning med för hög hastighet.... (24600:-)
Motor nr. 336235 hade då 217 tim..

Ifrågasätter starkt om 26062 åter kom i luften.
Se även noteringen ”””. Fpl användes som ”reservdelslager”””