Leif skriver::
Totalhaveri 1952-02-18 sydost bana 32 vid landning F 21 Kallax. Märkning
21-1Ff löjtnant Birger Per Arnold Nilsson (AFT) omkom.
Kasserat 1953-02-16 med motor typ PM-7 nr 330868
Mustangen ,26051, är benämnd
S 26...
Landar i dåligt väder, koll. marken F21.
26051 hade en ggt. av 723 tim, och motorn 541 tim.
Bilder av ”skrot” finns i Kra.
Samt karta på F21:s 3 banor,(14-32, 09-27 och 04-22)
…
Tillägg om 26051 äventyr innan hav.
...En av de 12 Mustangerna som fanns på Spaningsdivisionen på F 21 stack ut och var inte som alla andra. Det var individ nr 26051. Den kunde flyga högre än de andra och den hade en annan kamera så den här Mustangen ska vi titta lite närmare på.
Utan spaning ingen aning gäller i allra högsta grad i militär underrättelse och spaningsverksamhet. Flygförvaltningen var redan 1944 inne på tankegångarna att skaffa kamerautrustning till Mustangerna. I oktober 1947 fick Flygförvaltningen ett erbjudande av en amerikansk firma att ombyggnadssatser till Mustangerna men något köp blev det inte men det fick kanske tankarna in på en ombyggnad i egen regi. Två Mustanger från F 16 byggdes om med kameror som köptes in från England, Ska4 och F.24. Efter provperioden byggdes inte några fler Mustanger om med dessa kameror men Mustangen var lämplig som spaningsplan, men att det behövdes en bättre kamera. Via ambassaden i Washington lyckades man skaffa fram två seriekameror av typ K22. Den 7 februari 1948 gav Kungliga Flygförvaltningen i uppdrag åt Försökcentralen att utföra installationen av en K22 i en Mustang och samma månad lånades flygplan 26051 in från F 16 för ändamålet. Konstruktionsavdelningen hade inte tillgång till några ritningar eller fotografier på installationen av kameran utan fick helt lita på sin förmåga. Projektet omgavs av sträng sekretess och konstruktionsavdelningen jobbade under tidspress. Kameran som manövrerades elektriskt monterades i bakkroppen på samma ställe som de senare ombyggda Mustangen. Minst en lucka togs upp i bakkroppen på samma ställe som på de senare ombyggda flygplanen. Upphängning m.m. var sannolikt liknade de senare installationerna. Beteckningen S 26 var inofficiell men flitigt använd på de kameraförsedda J 26-orna. Den 15 april 1948 flögs den förste egentliga S 26:an för första gången och därefter vidtog en utprovningsperiod som pågick under flera månader. Proven koncentrerades runt tekniken som krävdes för att använda kameran på bästa sätt och proven pågick till 10 mars 1949. Efter det genomgick 26051 en lång översyn på CMV innan flygplanet överlämnades till F 21.
…
Om Totalhaveriet 1952-02-18 sydost bana 32 vid landning F 21 kan läsas på sid. 80-82 på denna länk..
http://www.flygmuseetf21.se/pdf/2020/Fl ... iguvPk8Oe8