Sida 1 av 1

26031 J 26

InläggPostat: 31 mar 2014, 19:38
av Leif Fredin
26031
J 26
Typ: North American NA-122
Tillverkare: North American Aviation, Inc, Inglewood, CA, USA
Tillverkningsnummer: 122-38679

Ex U.S.A.A.F. P-51D-20-NA 44-72220

Levererat till Bromma 1945-04-13

Haveri 1945-04-16 vid FFVS, Bromma
Montör A. Ytterberg
Orsak till haveri: Propeller nr 149053 vid start av motorn i fpl 26031 skadats.
Beräknad reparationskostnad: 1.000:- kr

Godkänt 1945-04-23
Till F 16 1945-05-07
Märkning 16-blå N

Bild

Haveri 1947-08-27 vid Sövdeborgsfältet. Märkning 16-blå B
Motor: PM 7 nr 329277
Orsak till haveri: Kollision på marken med 16076
Skadornas omfattning: Vänster vinge och vingklaff, moderkompass samt en kanonpipa.

Till CVM 1947-09-06 för haverireparation.
Kasserat 1948-05-21. Gångtid 303 tim. Reservdelsbrist, använt till kannibalisering.

Re: 26031 J 26

InläggPostat: 13 sep 2019, 18:20
av Bengt Ekbladh
26031 J 26

26031 var ett tag målad i olivgrön camouflagefärg och ljust blågrå undersida,
Mustang blå Niklas 26031, som unikt nog hade kropp och översida målad i olivgrön camouflagefärg och ljust blågrå undersida, vilket endast en enda Mustang till kunde uppvisa - nämligen vit Bertil.

Ironiskt nog var det en "Silvervinge" som blev blå Niklas "baneman" Matz Gezelius (FRS-44) brakade in i blå Niklas när den stod uppställd på Sövdeborgsfältet. ((27/8 1947 kl 15:00 )) Vid händelsen var denna Mustang emellertid inte längre målad i sitt gröna/grå färgcamouflage utan hade uppenbarligen före det tragiska tillbudet blivit avlutad, vilket klart framgår av de bägge bilderna nedan som då togs för haverirapportens räkning. Fpl sändes till CVM med hopp om att det skulle kunna repareras, men skadorna visade sig vara av så allvarlig art att 26031 måste kasseras och kom istället att kannibaliseras på reservdelar. Krigsrätten dömde vpl ff Gezelius för tjänstefel och han sändes i sin tur till att avtjäna "Tre Da´r i Buren" utan att "kasseras". Här föjer ett utdrag ur förhörsprotokollet....läs vidare..om Kollision på marken med 16076
och se bilderna::…även (FHM 4/83 har en artikel )...koll var med Sk 16076

https://silvervingar.se/silvervingar_fr ... u_f16.html

OBS , klicka på bilden , 26031..så ser du!

Re: 26031 J 26

InläggPostat: 10 jan 2020, 21:57
av Stig Jarlevik
Bengt

Webbsiten fungerar inte
Märkligt, bara 3½ månad sedan ditt inlägg

Hälsningar
Stig

Re: 26031 J 26

InläggPostat: 10 jan 2020, 22:00
av Stig Jarlevik
Bengt

Webbsiten fungerar inte
Märkligt, bara 3½ månad sedan ditt inlägg

Hälsningar
Stig

Re: 26031 J 26

InläggPostat: 10 jan 2020, 22:38
av Bengt Ekbladh
Ja, Stig Jarlevik ,du skriver::
Webbsiten fungerar inte
Märkligt, bara 3½ månad sedan ditt inlägg...
...Ja vad göra?
Det jag ibland försöker återge är Texten i inlägget...Du ser ju vad jag skrev...att inte länken funkar
får du skylla på ....annat influansande!"
Det blir ju mer o mer vanligt att länkar tas BORT ...Man vill kanske bara Blänka?
...
Som jag sa försöker jag återge TEXTEN samt oxså länken...vad lever längre tror du ?
mvh Bengt.E
...obs om 26031 J 26 har jag ingen mer info....Har DU?

Re: 26031 J 26

InläggPostat: 10 jan 2020, 23:41
av Bengt Ekbladh
obs om 26031 J 26 har jag lite mer info...
1948-08-27 kolliderar 26031 med Sk 16 ,16076,vid Sövdeborgsfältet...på marken

Sk 16 hade motor nr.21034
J 26 hade motor 329277

KRA säger kostnad 15380:-...[flash=]Samt J26 mest skadad[/flash]

Re: 26031 J 26

InläggPostat: 11 jan 2020, 12:59
av Stig Jarlevik
Tack Bengt

Ja det är bra att du rekapitulerar vad du hittar på olika platser på nätet.
Numera försvinner ju många intressanta ställen på nätet med en rasande fart.
Många byter ju kanske bara "hotell", men det kan vara svårt att hitta dem i alla fall.

Jag vet inte exakt när SFF startade med dessa utmärkta flygplanslistor här på forumet (2014?), men på dessa fem (?) år är det ju många länkar som inte fungerar längre.
Tyvärr många svenska.

Hälsningar
Stig