26020 J 26

I tjänst: 1945-1954
Antal i Flygvapnet: 161 st (varav 2 st P-52B)

Moderator: Sven-Erik Jönsson

26020 J 26

Inläggav Leif Fredin » 31 mar 2014, 07:06

26020
J 26
Typ: North American NA-122
Tillverkare: North American Aviation, Inc, Inglewood, CA, USA
Tillverkningsnummer: 122-31718

Ex U.S.A.A.F. P-51D-20-NA 44-63992

Levererat till Bromma 1945-04-13
Till F 16 1945-04-16
Godkänt 1945-04-23
Märkning 16-blå A (1945-05-07)
Flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-07-23, klar 1947-08-25
Flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-06-20, klar 1949-08-04
Flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1951-03-12, klar 1951-05-08
Överlämnat till F 8 1952-08-27
Överlämnat till F 16 1952-10-10 för försäljning
Försålt till Israel enl MVA 68:32 av 1952-10-31
Leif Fredin
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: 26020 J 26

Inläggav Johnny Comstedt » 01 dec 2014, 11:15

1952 - 1966 märkt Israel Air Force 58.
Står sedan 1984 i Flygvapenmuseum, Malmen:
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 205966347/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 205966347/
Johnny Comstedt
 
Inlägg: 751
Blev medlem: 12 nov 2012, 23:46
Ort: Oslo

Re: 26020 J 26

Inläggav Lars Larsson » 04 jul 2016, 14:33

Var märkt 2353 i Israels Flygvapen.

Levererades till Göteborg december 1965 och förvarades på F9.

Någon som vet när den fördes över till Malmen från F9 ? Vid nedläggningen av F9 ?

/Lars Larsson
Lars Larsson
 
Inlägg: 3184
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:50

Re: 26020 J 26

Inläggav Bengt Ekbladh » 07 jul 2016, 17:54

26020
to Flygvapenmuseum Sweden Dec 65
enl.
http://www.aeroflight.co.uk/waf/aa-mide ... ustang.htm

Måste vara fel då 26020 var på F9 ”ett tag” bla vid flygdagar.
Dec 65, är troligen när planet kom till Sweden?
Kontakt säger::En maskin återskänktes till Sverige o FV museet 1966....

Eller så är det att museet lånade ut 26020 till F9 ..(och tex till F4-flygdag, då hon blev märkt F4)
Bengt Ekbladh
 

Re: 26020 J 26

Inläggav Bengt Ekbladh » 07 jul 2016, 18:07

26020....Är det verkligen 26020?
Det var många ?? när hon dök upp i Sverige.
Var det ett ”hopplock” från olika plan?
Har för mig att det var upp på ”gamla-forumet”..(numera svårtillgängligt.)..kan nån hitta vad vi sa då?
Bengt Ekbladh
 

Re: 26020 J 26

Inläggav Per Björkqvist » 28 jul 2020, 17:42

Bevis hittat idag på att det ÄR 26020.
Många inetsade texter i plåten (som en gång varit målade)finns kvar, och alla är på svenska.
Idag ett genombrott, "26020" hittade jag igen där det normalt individnumret ska stå.
Med hjälp av en LED-ficklampa syntes det tydligt att det är rätt individ.
Case closed! :D
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 340
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:09
Ort: Linköping

Re: 26020 J 26

Inläggav Rainer Rosvik » 28 jul 2020, 21:13

Toppen Per Björkqvist
Rainer Rosvik
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:22

Re: 26020 J 26

Inläggav Per Björkqvist » 12 aug 2020, 19:20

Samtliga filletsplåtar runt stjärtpartiet, och även de som är runt vingen, är också märkta 26020 på insidan.
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 340
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:09
Ort: Linköping

Re: 26020 J 26

Inläggav Per Björkqvist » 30 jan 2021, 22:42

F.n genomgår 26020 en restaurering på FVM, så att den ska bli mer representativ för typen.
En hel del gamla "misstag" ska rättas till, exempelvis är nu cockpit helt genomgången och ommålad.
Vapenutrymmena i vingarna ska snyggas till, och rätt beväpning ska installeras.
Vingarna ska målas silver och landställsrummen ska blästras och snyggas upp.
thumbnail_IMG_5706.jpg
Cockpit efter ommålning
Bilagor
thumbnail_IMG_5709.jpg
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 340
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:09
Ort: Linköping


Återgå till J 26 North American P-51D Mustang

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster