37347 JA 37

Moderator: Sven-Erik Jönsson

37347 JA 37

Inläggav Bengt Ekbladh » 16 nov 2019, 22:52

37347 JA 37
Typ SAAB 37 Viggen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 37.347
Lev 82-02-19
F13-37
F16-37,F16-47
...
HAVERI F 16 37347
1988-09-05, Uppsala...(rep)

En rote JA 37 startade från Uppsala för luftstridsövning över Gotska sjön.
Vid sista anfallet erhölls varning för överskriden maximal utloppstemperatur i motorn vid max släckt. Varningen försvann vid gasavdrag men
återkom när föraren ånyo drog på gas.
Roten avbröt och under inflygningen märkte rotetvåan att han hade svårt att få ned farten. På ca 25 meters höjd kuperade föraren motorn.
Sättning skedde med hög fart och flygplanet studsade flera gånger. Vid sista sättningen vek sig nosstället och flygplanet girade åt vänster
och föraren sköt ut sig.
Flygplanet girade av banan och stannade med gående motor.
Händelseförlopp
En rote JA 37 ur F 16/se M startade kr 13.09 från Uppsala för luftstridsövning i övningssektorerna P 6-7 över Gotska sjön.
Övningen ingick i GFSU:Ä och omfattade enskild jakts anfall mot enskilt mål (AJU JA 37 120:001).
Vädret i området var bra och övningen kunde genomföras med målet på 5.000 m och anfallande jaktflygplan på 1.000 m höjd.
Det sedermera havererade flygplanet (förare 39 år, GFSU:Ä, total flygtid: 2.000 tim varav 15 tim JA 37) började som mål och övergick efter halva passet till att vara anfallande flygplan. Vid sista anfallet erhölls varning för överskriden maximal utloppstemperatur i motorn vid max släckt. Varningen försvann vid gasavdrag men återkom när föraren ånyo drog på gas i samband med rundsväng efter anfallet. Vid förnyat gasavdrag släcktes varningslampan och temperaturen visade strax under 600 gr C.
Roten avbröt därefter i radarkolonn mot Uppsala med det sedermera havererade flygplanet som rotetvåa ca 5 km bakom rotechefen.
Under hemflygningen jämförde förarna sina motorvärden. Jämförelsen visade att rotetvåan hade ca 100 gr C högre utloppstemperatur.

Fpl stannade med gående motor mot en jordhög.
Under inflygning mot bana 21 märkte rotetvåan på ca 6 km final att han hade svårt att få ned farten till normla värden. Han närmade sig sin rotechef och bad denne att dra på och gå runt vilket han också gjorde. Rotetvåan försökte att genom en serie brytsvängar reducera farten till normal landningsfart men upplevde dragkraften som onormalt hög.
På ca 25 meters höjd och med fart 375 km/h kuperade föraren motorn med HT-kranen varvid dragkraften försvann.
Sättning skedde ca 600 m in på banan med hög fart. Därefter studsade flygplanet flera gånger. Vid sista sättningen, som skedde snett,
vek nosstället bakåt och flygplanet girade med låg nos åt vänster på banan.
Föraren bestämde sig i detta läge för att lämna flygplanet.
Han initierade räddningssystemet när flygplanet kanade på banan med fart ca 250 km/t. Räddningssystemet fungerade som avsett och föraren landade oskadd efter att ha hängt i bärande fallskärm några sekunder.
Flygplanet girade efter utskjutningen av banan ca 300 m efter bankorset. Därefter kolliderade det med en s k Törebodabåge i banänden varvid vänster huvudställ slogs av samt vänster yttervinge skadade två stationära bränsletankar. Efter ytterligare 400 meter stannade flygplanet med gående motor mot en mindre jordhög.
Räddningsledaren kuperade flygplanets motor med nödstoppsreglaget.
Någon brand utbröt ej....Fpl stannade med gående motor mot en jordhög.
Del av teknisk utredning....läs vidare på
http://flygplanshistorik.se/

https://www.bing.com/images/search?view ... vt=2&sim=1

Mj Anders Dickmark (GRSU:Ä) hoppade...(fpl galloperade på banan)
planet reparerades...
D-mod 98-04-14 (1;a mod?)(sen Di mod..
...
Var det detta plan som man senare ser med "God Jul" o blågul fena?


https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

senare öden Frågas?
Senast redigerad av Bengt Ekbladh 12 jan 2020, 22:47, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: 37347 JA 37

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 nov 2019, 19:42

Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle


Återgå till Saab 37 Viggen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster