37036 AJ 37

Moderator: Sven-Erik Jönsson

37036 AJ 37

Inläggav Bengt Ekbladh » 12 jul 2019, 20:11

37036 AJ 37
Typ: SAAB 37
Tillverkare: Saab AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 37.036
Godkänd 730927 , lev F7-36

Totalhaveri 78-01-26 ,3km no Hattefuran Kolliderar med Vänerns is vid dykning för raketskjutning i mörker.(sinnesvilla?)
Lt Lennart Andersson omkom
....
FRÄD skrev om sökningen::
"78-01-26 På, Lut, (Bäv), Sö, Dah, Åkesson Q93
Under mörkerflygning kom larm från Tl kl 2000:“Avbryt pågående övning och gå mot Såtenäs“. Vi landade F17 för tankning kl 2010. Startade mot F7 kl 2020. Gick mot F7 under moln, dvs under 300 m. Ingen kontakt på HF. Ca 70 km från F7 fick vi kontakt med F7 kontroll, som beordrade oss att fortsätta mot bankorset, och först där kl 2145 fick vi reda på att
vi skulle spana efter en försvunnen AJ37. Efter att ha flugit norrut ytterligare några km beordrades vi över till frekvens för Gbg radio, som skulle överta ledningen av oss. Av Gbg radio fick vi information om haveriet och sedan inget mera. Vi gick över till TL F7 och begärde en sökruta. Vi fick en 10 x 10 km stor ruta med sydöstra hörnet i norra banänden. En marin hkp4 hade rutan öster om oss. Vi avspanade rutan och landade F7 kl 2330 samtidigt som marin hkp startade för sitt andra pass. Kl 0240 avlöste vi M hkp och fick en ny ruta norr om den första. Efter avspaning av rutan landade vi kl 0530 för att starta igen när det hade ljusnat. Vi startade kl 0820 för spaning i stort sett i vårt första område och med M hkp öster om oss. Efter det att vi avspanat rutan så fick vi rutan öster om oss, den som M hkp hade haft. Kl 1015 hittade vi vrakdelar på isen i bäring och avstånd från startplattan F7 003,6°/8.89 km. Vi plockade upp ett par vrakdelar, för att utröna om det rörde sig om det saknade flygplanet, även en bit av livbåten för att kunna konstatera om ff hade följt med i nedslaget. Vi landade F7 kl 1035. Avrapporterade och startade åter mot F17 kl 1115 och landning kl 1240.
Erfarenheter: HF-radion omöjlig att få kontakt på. Mek strålkastare bör riktas snett framåt höger för att komplettera ff strålkastare. Riktas mek strålkastare rakt ut åt
höger blir det så stora reflexer i ytbärgarens kupolfönster att dennes ögonspaning försvåras avsevärt. Flyghöjd 20 m under natten verkade vara lagom, men jobbig för ff. ASE underlättade. Disigt väder och lugn sjö. 50 - 100 m flyghöjd användes under dager och vid upptäckten. Även om stora resurser i antalet spanande enheter finns, bör i första hand det troligaste området ändå genomsökas av alla. FV FRÄD-hkp bör anses som specialist på FRÄD och därför i första hand söka i troligt område. Flygtid 9 tim 40 min. "
Bengt Ekbladh
 

Återgå till Saab 37 Viggen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst