Sida 1 av 1

35465 J 35F

InläggPostat: 17 okt 2014, 11:05
av Leif Fredin
35465
J 35F
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.465

Levererat till F 1 1967
Godkänt 1967-03-13
Märkning 1-65
Verkstad; reparation. Påbörjad 1968-02-22, klar 1968-04-10
Verkstad; reparation. Påbörjad 1969-01-22, klar 1969-02-25
Verkstad; reparation, modifiering. Påbörjad 1969-08-29, klar 1960-10-21
Verkstad; reparation. Påbörjad 1970-07-02, klar 1970-08-10

Totalhaveri 1970-11-03 8 km syd Björbo, Dalarna.
Fältflygare 1.grad Bengt S I Johansson (FFSU) omkom.

Kasserat 1971-01-29. Gångtid 488 tim. Med motor typ RM6C nr 8708, ebk typ 67 nr 8651.

Re: 35465 J 35F

InläggPostat: 18 apr 2017, 20:39
av Martinsson
Finns det något som helst foto på denna kärra innan den gick i backen?

Bilden visar en oxygensensor från 35465

IMG_1452.JPG

Re: 35465 J 35F

InläggPostat: 21 jul 2017, 10:56
av Mats
Hej,,
Mats Johansson Ludvika här.
Har du möjligen detaljer om nedslagsplatsen?
Som 8'e klassare pryade jag som flygmekaniker på Hässlö när Ivar Johansson gick i backen med 35465 och jag har sedan dess undrat var det skedde.

[ Post made via iPad ] Bild

Re: 35465 J 35F

InläggPostat: 21 jul 2017, 17:39
av Bengt Ekbladh
Mats skrev:Hej,,
Mats Johansson Ludvika här.
Har du möjligen detaljer om nedslagsplatsen?
Som 8'e klassare pryade jag som flygmekaniker på Hässlö när Ivar Johansson gick i backen med 35465 och jag har sedan dess undrat var det skedde.

[ Post made via iPad ] Bild


35465 havererade 1970-11-03 kasseras 1971-01-29.
Plats:: Björbo v Borlänge
Märkning F1-65
Felmanöver tydligen

Re: 35465 J 35F

InläggPostat: 26 jul 2017, 10:04
av Mats
Hej,
Någon som har en mer detaljerad beskrivning av haveriplatsens position?

[ Post made via iPad ] Bild

Re: 35465 J 35F

InläggPostat: 26 jul 2017, 12:58
av Lars Sundin
En titt i SvD:s arkiv visade att nedslagsplatsen hittades och undersöktes två dagar efter kraschen. Den var belägen i en mosse vid "Lövbergets fäbod" och svår att nå; helikoptern kunde inte landa på den mjuka marken utan räddningsmanskapet fick gå 3 km.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... b6rbo1.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... b6rbo2.jpg

Vad hände? Varför visas en "oxygensensor" i tråden (är det något i syrgassystemet?) På en annan sajt ("Svensk flygplanshistorik") nämns möjlig explosion i luften.

Re: 35465 J 35F

InläggPostat: 26 jul 2017, 16:53
av Bengt Ekbladh
Lars Sundin skrev::
På en annan sajt ("Svensk flygplanshistorik") nämns möjlig explosion i luften.

1970-11-03 F1 J3F - 35465 RM6C S - 8708
8 km S Björbo järnvägsstation, 30 km SV Rommehed (Dalarna)
Efter avslutad övning kl 19:20 meddelar ff "Jag gör en sväng först.." innan landningen. Höjd 2.500 m. Därefter saknas fpl. Ev exploderade fpl i luften. (KvP,GT)
Kollision med marken. Ff/Ffl.1 omkom. Ej fsk-hopp.(CM)

Re: 35465 J 35F

InläggPostat: 08 feb 2018, 10:46
av Martinsson
Hej! Jag vet exakt vart det ligger. Har varit där och traskat runt ett par gånger. Du kanske vill följa med upp nästa gång?

Mats skrev:Hej,
Någon som har en mer detaljerad beskrivning av haveriplatsens position?

[ Post made via iPad ] Bild


[ Post made via iPhone ] Bild

Re: 35465 J 35F

InläggPostat: 08 feb 2018, 10:47
av Martinsson
Hej det är ett fynd som jag och 2 andra gjorde på platsen där 35465 gick i backen

Lars Sundin skrev:En titt i SvD:s arkiv visade att nedslagsplatsen hittades och undersöktes två dagar efter kraschen. Den var belägen i en mosse vid "Lövbergets fäbod" och svår att nå; helikoptern kunde inte landa på den mjuka marken utan räddningsmanskapet fick gå 3 km.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... b6rbo1.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... b6rbo2.jpg

Vad hände? Varför visas en "oxygensensor" i tråden (är det något i syrgassystemet?) På en annan sajt ("Svensk flygplanshistorik") nämns möjlig explosion i luften.


[ Post made via iPhone ] Bild