35438 J 35F

Moderator: Sven-Erik Jönsson

35438 J 35F

Inläggav Leif Fredin » 14 okt 2014, 18:16

35438
J 35F
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.438

Levererat till F 13 1966-08-22
Godkänt 1966-09-05
Märkning 13-38
Överlämnat till F 12 1969-02-13
Märkning 12-38
Överlämnat till F 13
Märkning 13-09
Överlämnat till F 1 1976-06-09
Märkning 1-09

Bild
F 1 Hässlö 1979-08-25

Haveri 1980-09-11. Buklandning vid F 18

Ur protokoll:

Händelseförlopp
1989-09-11 kl 1928 landade öfu Ljungberg med fpl 35438 på bana 06 på F 18. Fpl var utrustat med fälltankar, 2 F5- och 4 A5-balkar. Bränslemängden vid sättning 92%. Ff har landat ca 100 m in på banan och ca 5 m till vänster om centrumlinjen. Landningen har varit hård, accelerometern i landställsutrymmet visade 8,8 g. Vänster landställ har gått in i samband med sättningen och båda fälltankarna har haft kontakt med banan. Fpl har mycket snart efter sättningen gått ner med vänster vinge i banan, varvid fpl girade vänster. Efter ca 600 m gick fpl av banan åt vänster i en 10° vinkel mot banan. Fpl stannade ca 35 m till vänster om banan 1100 m från sättpunkten.

Skador på fpl
Vänster vinge:
Vingspetsen uppbockad ca 30°, var vid yttre sprygel släppt, nitar brustna.
Yttre vingroder deformerat och slipat i yttre spetsen.

Kropp
Bucklor på bakkroppens undersida från i höjd med landstället.
Kåpan för sporrstället deformerad.
Främre sporrstället deformerad.
Höger nedre luftbroms deformerad.
Vänster fälltanksbalk deformerad.

Vänster fälltank genomsliten och sönderbruten
Höger fälltank genomsliten.

Vänster landställsutrymme
Plåtskador i väggen mot motorrummet.
Balk F6400-006576 deformerad, bussning F6400-006612 vriden bakåt 10-15°.
Plåtskador i taket på landställsutrymmet.
Nedre kanten på fasta landställsluckan uppvikt.

Vänster huvudställs låsmekanism skadad enligt nedan:
Ref bild 54 i beskrivningsdelen.
(4) nedre länk fällstötta deformerad vid fäste (fästöron) för övre låslänk (13).
(6) Fjädrar för låsning av fällstötta. Främre fjäder och fjäderstyrning (7), kolvdel intakta på plats med låsrullar. Bakre fjäderstyrning (8) och fjäder ej på plats, låg i landställsutrymmet. Kolvdelen urvriden bakåt men kvar på plats.
(13) (35) Övre låslänk är något deformerad, men ej avbruten.
(36) Tapp mot vilken hylsa (34) pressar, ej på plats, låg i landställsutrymmet.
(16) (37) Nedre låslänk deformerad och nedre fäste vid övre länk fällstötta brusten. Bulten vid nedre fäste krökt. Bulten avbruten vid mutter.
(14) Övre länk fällstötta. Främre länk ser oskadad ut men kulissen något deformerad. Bakre länken krökt bakåt 20-30°.
(9) Axeltapp och (23) låstapp saknar skallar (bortskjuvade).
(11) Låsbult för ps (9) och (23) sitter på plats men mutter saknas, avskjuvad. Nedre länk (4) och övre länk (14) har delat på sig p g a att övre länk är böjd bakåt, hålls samman av övre (13) och nedre (16) låslänk.
(22) Fjädercylinder, låser fällmekanismen vid trycklöst hydraulsystem. Fjädercylindern deformerad. Fjädercylinderns fästen hela, infästningen i fpl och på fällmekanismen (12) avbrutna.
(19) Fällstötteaxeln ser hel ut, men är utdragen ur lagringarna i fpl. Främre lagringen är krökt bakåt 10-15°. Bakre lagringen ser hel ut.
(24) Manövercylinder för huvudstället avbruten vid infästningen i manöverarm (17). Kolvstången avbruten o övre delen.

Nosställ
Nosstället lutar höger ca 3°.
Nosstället överbelastat i samband med ff strävan att hålla fpl på banan samt vid styrning av nöshjulet vid rullning på lös mark utanför banan.

Trolig orsak till haveriet
I samband med hård landning (8,8 g) och tungt fpl (92% bränsle) och sättning där vänster huvudhjul först fick bankontakt har vänstra huvudställets låsmekanism under stor normallast i kombination med sidlast gett vika enligt ovanstående beskrivning.
Den tekniska utredningen har inte givit något stöd för att ett tekniskt fel skulle ha orsakat eller varit bidragande orsak till haveriet.

Reparationskostnad
Översyn av ue 249 710:-
Byte av skadade reservdelar 23 601:-

Fpl 35F nr 438.
Fpl 35.438 skadades i samband med landning 1980-09-11.
Anbud angående reparationskostnader har inkommit.
Med hänsyn till att FV har ett stort antal fpl 35 har i samråd med FS beslutats att flygplanet inte skall repareras, men med hänsyn till det osäkra planeringsläget för fpl 35 skall det sparas så att det kan sättas i stånd om behov uppstår.
Fpl 35.438 skall alltså ställas upp för långtidsförvaring utan föregående reparation och behandlas som övriga långtidsförvarade fpl.

Kasserat 1982-12-30. Gångtid 1579 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till Saab 35 Draken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst