Sida 1 av 1

35080 J 35A

InläggPostat: 15 sep 2014, 22:01
av Leif Fredin
35080
J 35A
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.080

Levererat till F 13 1961-12-22
Godkänt 1962-01-04
Märkning 13-80
Märkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Överlämnat till F 16 1965-05-14
Märkning 16-44

Totalhaveri 1968-01-29 vid Ingelsbo, 30 km väst Uppsala.
Ff överstelöjtnant K Y Sigvard Johnson (TIS:Ä) omkom.

Kasserat 1968-02-29. Drifttid total 529.17 tim. Med motor typ RM6BE nr 3603, ebk typ 66 nr 8203.

Re: 35080 J 35A

InläggPostat: 31 maj 2018, 19:40
av Bengt Ekbladh
35080 J 35A F16-44
...
Om Totalhaveriet 1968-01-29 vid Ingelsbo, 30 km väst Uppsala...(nära Heby)
Ff överstelöjtnant K Y Sigvard Johnson (TIS:Ä), omkom.(Ölt tjänstgörande vid flygstaben och flög AFT på F 16)

Trolig orsak superstall i samband med molngenomgång.
En dov smäll hördes enl vittnen innan fpl störtade. Bromsfallskärmen utlöstes innan fpl tog mark. Ff/Övlt omkom (ej fsk-hopp).
IN Memoriam säger::
"I samband med utredningen framställde FHK..Försvarets Haverikommission..Önskemål om införandet av "flight-recorder" även i militära fpl.
...
Ja vad blev det av "önskemålet"?
Bild från tidning finns....kan någon "lägga ut"?

Ja vad sägs om detta::
endast spekulation kan ange orsak. Det fanns inget i flygprofilen som tydde på rodermomentbegränsning eller superstall. Att det skulle handla om en frivillig "avslutning" dementerades också av kollegor. Akut njursten eller gallsten är ju det mest sannolika om man går på sjukdomsteorin.