av Bengt Ekbladh » 31 jan 2019, 22:26
34115, J 34
…
1964-02-27 Haveri vid Källön,Tjörn…..Hekafjorden, Källön, SV Stenungsön
Motorstopp
….
Motorstopp på 2.000 m höjd under stridsmässig avancerad flygning i rote på höjd 2.000-12.000 m, där ff var rotetvåa. Under en stigande sväng märkte ff sjunkande motorvarvtal och fart. Varvtal, utloppstemperatur och fart sjönk kontinuerligt och varningslampan för lågt bränsletryck lyste. Efter misslyckade återstartningsförsök fällde ff huven och sköt ut sig på 800 m höjd. Ff landade i vattnet och räddades av en fiskebåt. Ff (2.ffl J-LI S) (GFSU) fick vissa ryggskador (obs, samma ff i nästa haveri, se 1964-08-03). Fpl kunde senare delvis bärgas.
Haveriorsak: Motorstoppet har sannolikt orsakats av avbrott i bränsletillförseln till motorn. Tänkbara förklaringar är:
a) Snedtömning pga fel på ena sidans tankpump eller dess strömförsörjning.
b) En av tankpumpströmställarna har lämnats i frånslaget läge vid starten.
c) Andra faktorer än snedtömning.
Kommissionen påpekade att ff inte varit utrustad med isolerdräkt. Detta berodde på att flygande personal ännu inte tilldelats sådana trots att de fanns på förbanden.