32239 A 32A

Moderator: Sven-Erik Jönsson

32239 A 32A

Inläggav Leif Fredin » 31 jan 2014, 22:43

32239
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.239

Levererat till F 17 1958-02-13 (uppbörd)
Till CVA 1958-02-13 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.

Godkänt 1958-02-21

Påbörjad 1958-02-21
Klar 1958-03-11
Till F 17 1958-03-12
Märkning 17-gul S
Överlämnat till F 6 1961-05-12 som lån
Återlämnat till F 17 1961-06-08
Överlämnat till F 11 1961-11-17 som lån
Återlämnat till F 17 1961-12-15
Märkning 17-48. Ommärkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Till F 17 flottiljverkstad för H-tillsyn.
Påbörjad 1965-04-09
Klar 1965-05-06

Totalhaveri 1971-03-03 vid Sillesås, Fågelmara.
Besättningen, ff fänrik Bengt Robert Lestander (FFSU), fnav sergeant Jan A. Andersson (FNAV) räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1971-05-04. Drifttid total 1447,83 tim. Med motor typ RM5A nr 3172, ebk typ 55 nr 5533.
Senast redigerad av Leif Fredin 27 aug 2016, 11:19, redigerad totalt 1 gång.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 32239 A 32A

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 feb 2015, 23:32

fnav sergeant Jan A. Andersson räddar sig även 1972-04-12 ur 32924

Här uppmärksammas ett lite fel i ”Hopp i nöd i lust” sid 150.
Boken säger om Jan A. Andersson :
F456 o F521....Men det bör stå:
F506 o F521 ..
Kolla får du se!
Bengt Ekbladh
 

Re: 32239 A 32A

Inläggav Bengt Ekbladh » 12 jul 2019, 15:09

32239 A 32A

Totalhaveri 1971-03-03 vid Sillesås, Fågelmara.
Nålstens Vänner---FRÄD 1971 RONNEBY ...säger
""71-03-03 Go, Eg, Lu, Seg, vpl Sunhede Q?
Flyghaveri F17 A32 nr 48 Fågelmara. Kl 1136 erhölls indikering på Sarah. Hkp under instrnav i moln på 1000m std mot vändpunkt Flymen och beräknat läge 4 km NO Augerum. Kl 1139 visuell kontakt med livbåt på marken 5 km W Fågelmara. Ff Fk Lestander oskadd efter hopp. Fnav Serg Andersson återfanns oskadd efter hopp c:a 2.5 km NNW Fågelmara kl 1148. Hämtad och ombord hkp kl 1202. Hkp land F17 1212. Flygtid för räddningsinsatsen 26 min. Vädret: Kraftigt snöfall med siktnedsättning ned till 500 - 800 m inom området för haveriplatsen. Anm: Efter indikering på Sarah direkt på sökning till området efter rdo-kontakt med F17 kontroll. ""
http://home.swipnet.se/nv/uppron.html
...
Hopp i nöd och lust säger::
ff, felmanöver, felaktig befälsföring, kontrollflygning med urkopplade servon!
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 32 Lansen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst