Sida 1 av 1

32156 A 32A

InläggPostat: 29 jan 2014, 21:00
av Leif Fredin
32156
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.156

Levererat till F 6 1957-08-14 (uppbörd)
Till CVA 1957-08-14 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1957-08-16
Klar 1957-08-28. Spaningsradar PS-431/A inmonterad.
Till F 6 1957-08-29
Godkänt 1957-09-03

Haveri 1958-02-25

Till CVV för reparation, F-tillsyn.
Påbörjad 1959-06-23
Klar 1959-09-02

Totalhaveri 1960-04-05 7 km ostnordost Tibro. Märkning 6-blå C
Motorbortfall pga bränslebrist.
Ff fältflygare 2.gr Gert I. D Andersson (GFSU) räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1960-05-09 med ebk typ 52 S nr 5604

Re: 32156 A 32A

InläggPostat: 02 mar 2015, 20:18
av Bengt Ekbladh
32156 A 32A
...
Haveri 1958-02-25
CVV; reparation, F-tillsyn. Påbörjad 1959-06-23, klar 1959-09-02
Totalhaveri 1960-04-05 7 km ostnordost Tibro. Märkning 6-blå C
Motorbortfall pga bränslebrist.
Ff fältflygare 2.gr Gert I. D Andersson (GFSU) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1960-05-09 med ebk typ 52 S nr 5604

Totalhaveri 1960-04-05 7 km ostnordost Tibro.
Andersson var på hemflygning efter ett pass i avancerad flygning , när han per radio rapporterar motorstopp på ca 3 mils avstånd från F6.
Bedömningen att han inte skulle nå F6 gör att han hoppar från 600m och landar vid Ransberg, 18 km sv. F6.
Planet tar mark i skogen vid Mölltorp och tar eld.

Re: 32156 A 32A

InläggPostat: 12 okt 2019, 20:45
av Bengt Ekbladh
32156 A 32A

OM totalhaveriet 1960-04-05 7 km ostnordost Tibro

kan sägas Om ni läst ovan..
….
Planet tog inte eld utan landade snällt i skogen och stannade med nosen på vägen Brevik - Tibro.
Bild..
https://www.bing.com/images/search?view ... vt=2&sim=1

ASO är signaturen för Andersson ff på 1 div F6. Det är Andersson som står på bilden. Han bytte senare namn till Schylborg.