Sida 1 av 1

32136 A 32A

InläggPostat: 28 jan 2014, 16:45
av Leif Fredin
32136
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.136

Levererat till F 14 1957-05-23
Överlämnat till F 17 1957-05-23 som lån
Godkänt 1957-06-13
Till CVA 1958-07-02 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1958-07-28
Klar 1958-08-06
Till F 14 1958-08-07
Återlämnat till F 14 1957-08-07
Märkning 14- K (1959-03-12)
Överlämnat till F 15 1961-04-27
Märkning 15-blå T
F 15 flottiljverkstad för H-tillsyn.
Påbörjad 1963-02-20
Klar 1963-03-27

Totalhaveri 1963-09-20 vid F 17, Kallinge.
Besättningen, ff kadett Å. Jörgen Nihlén, säkff kadett Anders E. Wigforss omkom.

Kasserat 1964-02-15 med motor typ RM5A2 nr 6274, ebk typ 55S nr 5737

Re: 32136 A 32A

InläggPostat: 11 mar 2015, 20:12
av Bengt Ekbladh
32136 A 32A
...
Totalhaveri 1963-09-20 vid F 17, Kallinge.
Besättningen, ff kadett Å. Jörgen Nihlén, säkff kadett Anders E. Wigforss omkom.
Kasserat 1964-02-15 med motor typ RM5A2 nr 6274, ebk typ 55S nr 5737

Planet deltog inte i den då pågående Eskaderövningen utan genomförde en övning i instrumentflygning .
Vid sista insvängningen före landningen viker sig planet och går i brant vinkel mot marken. Det hamnade 500m från banan, och 50m från ett torp där ett uthus skadas
=Markkollision vikning vid landning, besättningen har inte initierat utskjutning
(Denna dag havererar 3 Lansar::32201, 32136 och 32066.....se dessa)

Re: 32136 A 32A

InläggPostat: 05 okt 2019, 19:13
av Bengt Ekbladh
32136 A 32A

Totalhaveri 1963-09-20 vid F 17....F15-bT

in Memoriam säger::
Landningshaveri, vikning vid brant insvängning till final, överambition?