Sida 1 av 1

32127 A 32A

InläggPostat: 28 jan 2014, 13:46
av Leif Fredin
32127
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.127

Levererat till F 14 1957-05-06 (uppbörd)
Till CVA 1957-05-06 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1957-05-17
Klar 1957-06-04
Till F 14 1957-06-07
Godkänt 1957-06-13
Märkning 14- B (1959-03-12)
Överlämnat till F 15 1961-09-04
F 15 flottiljverkstad för H-ts.
Påbörjad 1964-04-06
Klar 1964-05-20
Märkning 15-07. Ommärkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Kasserat 1974-09-02. Drifttid total 1848,08 tim. Fpl tilldelas flj för brandövningar

Re: 32127 A 32A

InläggPostat: 06 mar 2016, 10:03
av Johnny Comstedt
1994-06-17: Uppsatt på pelare på F 14. (Innehåller också delar från 32094). Enligt SFT 1994-6

Re: 32127 A 32A

InläggPostat: 02 nov 2016, 16:41
av Bengt Ekbladh
av Sven-Erik Jönsson » 02 nov 2016, 12:39

Den Lansen som finns uppsatt på pelare inne på FMTS område i Halmstad, (fd. F 14), riskerar att skrotas pga korrosionsskador enligt en artikel i dagens Hallandspost

http://www.hallandsposten.se/nyheter/ha ... -1.3920244

Re: 32127 A 32A

InläggPostat: 09 nov 2017, 18:54
av Bengt Ekbladh
32127 A 32A
Sven-Erik skrev så här 2016-11
""F 14:s sista flygplanstyp, Lansen, finns bevarad på en piedestal – men rosten gör att planet snart måste plockas ner.
Frågan är om det ska renoveras eller skrotas.""

Finns aktuell info?

Re: 32127 A 32A

InläggPostat: 09 nov 2017, 19:29
av Sven-Erik Jönsson
Ingen ny information som jag känner till. Jag tror de funderar fortfarande. Om jag inte är felinformerad, så har SFF skrivit till C FMTS och påtalat att flygplanet är unikt och bör vårdas för framtiden. Hoppas att det blir något positivt av det.