Sida 1 av 1

32109 A 32A

InläggPostat: 28 jan 2014, 00:59
av Leif Fredin
32109
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.109

Levererat till F 6 1957-03-29 (uppbörd)
Till CVA 1957-03-29 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1957-04-12
Klar 1957-04-24
Överlämnat till F 7 1957-04-24 som lån
Godkänt 1957-04-29
Återlämnat till F 6 1957-08-25
Överlämnat till F 17 1959-02-27

Totalhaveri 1960-08-26 sydväst Bollömålet. Märkning 17-gul G.
Besättningen, fältflygare 2. grad S. B. Pettersson (GFSU), fnav 2-grad L. G. Eriksson räddade sig med fall-skärm.

Kasserat 1960-10-24 med motor typ RM5A2 nr 6008, ebk typ 53 S nr 5548

Re: 32109 A 32A

InläggPostat: 03 mar 2015, 18:56
av Bengt Ekbladh
32109 A 32A
….
Totalhaveri 1960-08-26 sydväst Bollömålet. Märkning 17-gul G.
Besättningen, fältflygare 2. grad S. B. Pettersson (GFSU), fnav 2-grad L. G. Eriksson räddade sig med fall-skärm.
Kasserat 1960-10-24 med motor typ RM5A2 nr 6008, ebk typ 53 S nr 5548

Totalhaveri 1960-08-26 sydväst Bollömålet.
32109 ingick i en grupp på 4 plan som övade skjutning med automatkanoner mot markmål ca 10km sv. Karlskrona.
Efter skjutningen stiger gruppen till 500m, men 32109 sackar efter och övriga ser att det sker en utskjutning.
Planet slår ner i vattnet ca 5km s.målet.
Besättningen använder sina flytvästar o gummibåtar samt plockas upp redan efter 10min av en fiskebåt.
Eriksson klagar över smärtor i ryggen.
Orsak: motorstörning vid akanskjutning, hylslänk i kompressorn.