32007 A 32A
...
Varför till demontering 1959-02-23 kan frågas!..Läs varför
...
Här är orsaken::
Under ett flygpass vid omskolning till A 32 20 aug 1958 i flygplan 32007.
"Väl uppe i luften tog jag in landstället och släckte ebk, precis som jag alltid har gjort samt intog kurs mot bombmålet på Bollö.
På höjd omkring 600 m small det plötsligt till i flygplanet och nosen reste sig ganska högt över horisonten.
landställslamporna lyste...vänster huvudställ och nosstället såg ut att vara ute medan höger huvudställ hängde snett, halvvägs utfällt
...nödlandnings plats frågas.=.F17 nödlandning avråds.Gå till F12, men där var banan F 12 avstängd för arbeten
Nya besked gå till F 6..men nära Sävsjö visade det sig att vi inte hade bränsle kvar för att nå Karlsborg
...nya besked tipsades om
Hagshultsbasen...men de hade ingen räddningsstyrka där , men en brandbil var på väg från Värnamo
Vid nödlandningen stannade flygplanet i en urhuggning i skogen ca 50 meter från närmaste träd.
Bild finns..Värnamo Nyheter 21 aug 1958 skrev ”Skicklig manöver avvärjde olycka i går förmiddag”. Infälld i bild ses flygnavigatör Hans Gruen
Märkning 17-F
...Flygplanet 32007 kunde hjälpligt iordningställas för att flygas tillbaka till F 17 där reparation på F 17 flottiljverkstad inleddes.
Det har sedan i februari 1959 överflyttats till CVV (Centrala verkstäderna i Västerås) för demontering, blivit reservdelsflygplan.
....
I Pressens sägs::skickligt utförd med förhållandevis små skador på flygplanet.
Tidningen Expressen uttalar sin fulla beundran och utnämner fältflygare Herman Pålssons nödlandning till en flygarbragd
...
Dock sades::
Ingen i ledande ställning frågade hur jag mådde eller att landningen var bra genomförd. Det var bara att fortsätta flyga.
Red: Haverinämnden skriver dock i sitt utlåtande att ”Landningen vid Hagshult var väl upplagd och genomförd”
men utredningen som sådan har inte delgivits besättningen....?
Läs hela rep. ..sid 13-14 på::
http://www.f17kamratforening.se/index_h ... 202017.pdf...
enligt Leif
Översänt till CVV 1959-02-23 för demontering
Kasserat 1960-02-25. Gångtid 270 h. Kostnaderna för höga för underhåll och iordningställande