29966 S 29C

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29966 S 29C

Inläggav Leif Fredin » 17 jan 2014, 13:01

29966
S 29C
Typ SAAB 29C
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.966

Levererat till F 11 1955-11-29
Godkänt 1955-12-15

Haveri 1956-03-02

Till CVV 1956-08-30. Haverireparation
Påbörjad 1956-10-15, klar 1957-05-21
Till CVM 1957-08-23. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1957-08-27, klar 1957-09-10
Till F 11 1957-09-10
Överlämnat till F 21 1959-07-27
F 21 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1960-10-28, klar 1960-12-30
F 21 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1963-05-13, klar 1963-05-29

Totalhaveri 1965-11-22 sydost Junkön, Luleå skärgård. Märkning 21-17.
Fältflygare 1.grad Börje V. Åkerskog (FFSU) omkom

Kasserat 1965-12-16 med motor typ RM2 nr 5141
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 29966 S 29C

Inläggav Bengt Ekbladh » 27 okt 2018, 13:51

29966 S 29C
...
""Totalhaveri 1965-11-22 sydost Junkön, Luleå skärgård. Märkning 21-17.
Fältflygare 1.grad Börje V. Åkerskog (FFSU) omkom""
.enl. http://www.svfplhist.com/index.htm?s=div/uppdat.htm
Övningen i navigeringsflygning i rote under mörker på 3.000-4.000 m som avslutades med Anita-landning. Ff var rotech men hans PN 50 fungerade ej tillfredsställande så därför fick rotetvåan gå fram och leda roten. Ff meddelande avsikt att ansluten följa till finalen. Genom platsbytet kom ff att ligga på insidan under slutsvängen. Rotech kunde bibehålla marksikt under hela Anita-landningen och han konstaterade att ff låg på plats då c:a 10° kvarstod av svängen. Någon gång därefter försvann fpl och slog i isen 22 km från fältet och i närheten av inflygningslinjen. Ff (ffl 1.gr BV Å), (FFSU), medföljde fpl i nedslaget och omkom.
Orsaken till haveriet har varit att fpl kommit i okontrollerat läge. Om ff varit medveten härom har ej kunnat fastställas. Motorn fungerade och klaffar och landställ var vid nedslaget infällda. Att fpl låg ansluten på insidan i svängen är icke normalt förfarande och medförde att alla referenspunkter i horisontalplanet försvann. Detta kan av ff ha upplevts starkare än normalt då hans kondition varit nedsatt pga de två föregående dygnens livsföring.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst