Sida 1 av 1

29959 S 29C

InläggPostat: 16 jan 2014, 16:22
av Leif Fredin
29959
S 29C
Typ SAAB 29C
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.959

Levererat till F 11 1955-09-09
Godkänt 1955-09-29
Till CVM 1956-05-11. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1956-05-14, klar 1956-05-31
Till F 11 1956-05-31
Totalhaveri 1961-07-28 nordväst Bolmen. Märkning 11-gul S
Ff fing-asp. vpl sergeant C. G. E. Lindh (AFT) räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1961-11-16 med motor typ RM2 nr 5506

Re: 29959 S 29C

InläggPostat: 27 okt 2018, 14:17
av Bengt Ekbladh
29959 S 29C
....
""Totalhaveri 1961-07-28 nordväst Bolmen. Märkning 11-gul S
Ff fing-asp. vpl sergeant C. G. E. Lindh (AFT) räddade sig med fallskärm. ""
...
enl. Hopp i nöd och lust::
motorstopp,skärning av insprutningspump.
enl.http://www.svfplhist.com/index.htm?s=div/uppdat.htm
Under övning i instrumentflygning fick ff motorstopp då han drog på gasen efter att ha flugit på tomgång. Varvtalsmätaren stod i botten och utloppstemperaturen sjönk till under 200°. Ff gjorde några återstartningsförsök vid ca 400 km/t ned till 1.700 m. Då försöken misslyckades utförde han fsk-hopp på ca 1.000 m höjd. Ff (fing-asp vpl serg CGE L), (AFT), landade utan skador.
Haveriet orsakades sannolikt av att den främre insprutningspumpen skurit och att återstartningsförsöken misslyckades pga för låg fart och att ff släppte starttändspoleknappen för tidigt.
Med bilder!