29957 S 29C
....
""Totalhaveri 1964-06-30 vid F 11. Märkning 11-57.
Fältflygare 1.grad E. Göran S.-E. Ivansson (FFSU) räddade sig med fallskärm.""
enl. Hopp i nöd och lust.
motorstörning,turbinskovelbrott.
enl.
http://www.svfplhist.com/index.htm?s=div/uppdat.htmEfter ca 45 min övning i gruppflygning utförde 4-gruppen en gunga med 5 g belastning. Under upptagningen observerade ff i fpl 4 en rödbrun rökpuff från fpl 3 och meddelade detta på radio. Samtidigt hörde ff i fpl 3 en knall och fpl började vibrera kraftigt. Ff drog av till tomgång, skevade fpl rätt på vingarna och försökte ta upp ur dykningen men spaken kändes stum och fpl verkade ej reagera för höjdrodret. Ff beslöt sig då för att hoppa. Vibrationerna hade då nått en sådan intensitet att han ej kunde urskilja huvens nödutlösningshandtag. Genom att treva sig fram fann ff handtaget, utlöste huven och sköt ut sig på ca 3.000 m höjd och fart 700 km/t. Ff (ffl 1.gr EGS-E I), (FFSU), tog mark oskadd på ett fält. Fpl slog ned 50 m norr europaväg 4,
ca 3 km väster Jönåker.
Haveriet orsakades av ett turbinskovelbrott men varför ff uppfattade spaken som stum har inte kunnat förklarasEfter ca 45 min övning i gruppflygning utförde 4-gruppen en gunga med 5 g belastning. Under upptagningen observerade ff i fpl 4 en rödbrun rökpuff från fpl 3 och meddelade detta på radio. Samtidigt hörde ff i fpl 3 en knall och fpl började vibrera kraftigt. Ff drog av till tomgång, skevade fpl rätt på vingarna och försökte ta upp ur dykningen men spaken kändes stum och fpl verkade ej reagera för höjdrodret. Ff beslöt sig då för att hoppa. Vibrationerna hade då nått en sådan intensitet att han ej kunde urskilja huvens nödutlösningshandtag. Genom att treva sig fram fann ff handtaget, utlöste huven och sköt ut sig på ca 3.000 m höjd och fart 700 km/t. Ff (ffl 1.gr EGS-E I), (FFSU), tog mark oskadd på ett fält. Fpl slog ned 50 m norr europaväg 4, ca 3 km väster Jönåker.
Haveriet orsakades av ett turbinskovelbrott men varför ff uppfattade spaken som stum har inte kunnat förklaras