29957 S 29C

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29957 S 29C

Inläggav Leif Fredin » 16 jan 2014, 15:17

29957
S 29C
Typ SAAB 29C
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.957

Levererat till F 11 1955-09-05
Godkänt 1955-09-14
Till CVM 1956-03-13. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1956-03-13 (?), klar 1956-03-28
Till F 11 1956-03-28
Märkning 11-gul M (1962-01-18)
F 11 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1962-02-01, klar 1962-02-27

Totalhaveri 1964-06-30 vid F 11. Märkning 11-57.
Fältflygare 1.grad E. Göran S.-E. Ivansson (FFSU) räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1964-11-06 med motor typ RM2 nr 5169.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: 29957 S 29C

Inläggav Bengt Ekbladh » 27 okt 2018, 13:27

29957 S 29C
....
""Totalhaveri 1964-06-30 vid F 11. Märkning 11-57.
Fältflygare 1.grad E. Göran S.-E. Ivansson (FFSU) räddade sig med fallskärm.""
enl. Hopp i nöd och lust.
motorstörning,turbinskovelbrott.
enl.http://www.svfplhist.com/index.htm?s=div/uppdat.htm
Efter ca 45 min övning i gruppflygning utförde 4-gruppen en gunga med 5 g belastning. Under upptagningen observerade ff i fpl 4 en rödbrun rökpuff från fpl 3 och meddelade detta på radio. Samtidigt hörde ff i fpl 3 en knall och fpl började vibrera kraftigt. Ff drog av till tomgång, skevade fpl rätt på vingarna och försökte ta upp ur dykningen men spaken kändes stum och fpl verkade ej reagera för höjdrodret. Ff beslöt sig då för att hoppa. Vibrationerna hade då nått en sådan intensitet att han ej kunde urskilja huvens nödutlösningshandtag. Genom att treva sig fram fann ff handtaget, utlöste huven och sköt ut sig på ca 3.000 m höjd och fart 700 km/t. Ff (ffl 1.gr EGS-E I), (FFSU), tog mark oskadd på ett fält. Fpl slog ned 50 m norr europaväg 4,
ca 3 km väster Jönåker.
Haveriet orsakades av ett turbinskovelbrott men varför ff uppfattade spaken som stum har inte kunnat förklarasEfter ca 45 min övning i gruppflygning utförde 4-gruppen en gunga med 5 g belastning. Under upptagningen observerade ff i fpl 4 en rödbrun rökpuff från fpl 3 och meddelade detta på radio. Samtidigt hörde ff i fpl 3 en knall och fpl började vibrera kraftigt. Ff drog av till tomgång, skevade fpl rätt på vingarna och försökte ta upp ur dykningen men spaken kändes stum och fpl verkade ej reagera för höjdrodret. Ff beslöt sig då för att hoppa. Vibrationerna hade då nått en sådan intensitet att han ej kunde urskilja huvens nödutlösningshandtag. Genom att treva sig fram fann ff handtaget, utlöste huven och sköt ut sig på ca 3.000 m höjd och fart 700 km/t. Ff (ffl 1.gr EGS-E I), (FFSU), tog mark oskadd på ett fält. Fpl slog ned 50 m norr europaväg 4, ca 3 km väster Jönåker.
Haveriet orsakades av ett turbinskovelbrott men varför ff uppfattade spaken som stum har inte kunnat förklaras
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6832
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle


Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster