Sida 1 av 1

29925 S 29C

InläggPostat: 16 jan 2014, 09:57
av Leif Fredin
29925
S 29C
Typ SAAB 29C
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.925

Levererat till F 11 1955-04-19
Godkänt 1956-05-03
Till CVM 1956-05-17. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1956-05-23, klar 1956-06-05
Till F 11 1956-06-07
Till CVV 1956-12-20. Modifiering, bl a ändring av vinge till E-utförande.
Påbörjad 1957-01-02, klar 1957-01-21
Märkning 11-gul T (1962-01-18)
F 11 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1963-09-09, klar 1963-10-10
Märkning 11-25 Ommärkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01

Totalhaveri 1966-08-26 vid Tåkern. Märkning 11-25.
Ff R/kapten Ove Glemin räddade sig med fallskärm

Kasserat 1966-10-28 med motor typ RM2 nr 5261

Re: 29925 S 29C

InläggPostat: 27 okt 2018, 16:57
av Bengt Ekbladh
29925 S 29C
....
""Totalhaveri 1966-08-26 vid Tåkern. Märkning 11-25.
Ff R/kapten Ove Glemin räddade sig med fallskärm""
enl. Hopp i nöd och lust::
Märkning F3-25 Plats Malmen , motorstörning.
enl.http://www.svfplhist.com/index.htm?s=div/uppdat.htm
Plats Tåkern och Mölltorp
En rote utförde radarledd kontaktövning (avseende utbildning av rrjaktpersonal) när varvtalet plötsligt sjönk på 7.500 m höjd. Några minuter tidigare hade ff iakttagit en tillfällig nedgång av varvet med ca 200 r/m. Ff slog genast till spärrventilen. Varvet hade då sjunkit till ca 6.000. Åtgärden hade ingen verkan. Ff drog av gasen till tomgång, stängde HT-kranen och meddelade motorstopp. Bakre lagertemp stod på 90°, utloppstemp visade 0° och varvräknaren stod i botten. Inget onormalt ljud hade hörts från motorn. Kort före motorstoppet avläste ff bränslemängden till ca 1.200 liter. Inga varningslampor lyste. Den elektriska utrustningen fungerade ua. Ff utförde tre eller fyra återstartningsförsök utan resultat. Rotekamraten iakttog kraftig dränering från utloppsdelen på ff:s fpl. I trakten av Tåkern och höjd ca 3.000 m insåg ff att han ej skulle nå någon lämplig bana och beslöt att hoppa. Ff riktade in fpl ut över Vättern och sköt ut sig på ca 2.000 m. Vid nedslaget erhöll ff (R/kn O G) lätta knäskador. Fpl fortsatte över Vättern och slog ner strax söder Mölltorp. Orsaken till motorstoppet har ej kunnat fastställas men tyder på avbrott i bränsletillförseln