29289 J 29A

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29289 J 29A

Inläggav Leif Fredin » 13 jan 2014, 16:07

29289
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.289

Levererat till F 3 1953-02-25.
Godkänt 1953-03-11.

Tillbud 1953-04-11. Märkning 3-blå L
Motor typ RM2 nr 5260
Ff fältflygare korpral Ingemar Eriksson (GFSU:2) oskadad

Ur Kort utredningsrapport över tillbud

Undersökningsnämnd
Haveriutredare Kapten A. Wahlbeck

Skadornas omfattning
Onormala gyropåkänningar å turbintappar och bakre rotorlager kunna ha uppstått (jfr To 29-99-9 B).
Motorbyte (FF/Mo order)
Beräknad reparationskostnad kr c:a 7.000:-

Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc
Under övning I stall och vikning (AJU res) med landställ och klaff ute på 4000 m höjd, vek sig fpl åt vänster vid en fart av 190 km/h när ff minskade varvet. Fpl kom i en okontrollerad rörelse på rygg och ff lyckades så småningom stoppa rotationen. Härvid kom fpl att ligga i ryggläge med en dykvinkel av c:a 50°. Urgången skedde med en halvroll, varvid ff kom ut i planflykt på 600 m höjd (se ff rapport bil 1).

Utlåtande och åtgärder/förslag till åtgärder
Tillbudet har orsakats av att ff underskridit 190 km/h – lägsta tillåtna fart vid denna övning – genom gasavdrag, varvid en vikning inträffat. Ff-fel av elev under inflygning på J 29.

Beslut
Med hänsyn till ff utbildningsståndpunkt kan denne icke lastas för det inträffade.
Kronan vidkännes kostnaden.
Fpl repareras (motorbyte) vid div. Översyn vid cv av den skadade motorn.

Malmslätt den 21/4 1953
N-M von Arbin
Fljch
/ A Wahlbeck

Bilaga 1.

Korpral 123-5-53 Eriksson med anmälan.

Chefen för Kungl. Östgöta flygflottilj.

Härmed får jag vördsamt anmäla de närmare detaljerna kring spinnen vid stall och vikningsövningen med fpl blå L.
Efter att ha gjort stall och vikningsövningen med klaff och ställ inne, tog jag ut bådadera och hade därvid en fart av c:a 350 km/t och 8000 v/n. Då hastigheten minskade till c:a 190-195 km/t hade jag dragit av till c:a 6000 v/m. Utl. temp. var då 250°. Farten gick ned till 190 km/t men inget hände. Jag drog då av något i varv, men fartmätaren sto fortfarande på 190 km/t. Endast svaga förkänningar hade märkts vid ungefär 190 km/t.
Med nålen något under 190km/t vek sig fpl åt vänster. Jag följde med i rodren, men fpl gick mer och mer över på rygg. Med en gång ökade rotationshastigheten och fpl fortsatte runt och nosen höjdes kraftigt samtidigt som rotationen var blixtsnabb. Jag gav då urg. roder, tog in ställ och klaffar och drog på gas. Jag hängde kraftigt i remmarna men lyckades hålla rodren, fast jag knappast nådde fram. Hur fpl stabiliserades i ryggläge kan jag inte redogöra för. Det kastade fram och tillbaka, tyckte jag. Vikningen skedde på ung 4000 m. Efter att ha legat i ryggläge mycket länge, tog jag spaken åt mig. Dykbromsarna hade jag tagit ut för att minska farten vid dykningen. Jag tror att jag tog ut dem rätt tidigt. Vid urgången låg jag på rygg i c:a 50° vinkel. Vid urgången drog jag ej ned mer än 3 g, då farten endast var c:a 450 km/t. Jag kom ut på 600 m höjd och med en fart av 500 km/t.

Malmslätt den 11/4 1953.
Ingemar Eriksson
Korpral.

Överlämnat till F 9 1954-06-23
Överlämnat till F 16 1955-02-25
CVV; reparation. Påbörjad 1956-04-19 (?), klar 1956-05-02
CVV; H-tillsyn. Påbörjad 1957-01-17, klar 1957-02-19
Märkning 20-blå E (1959-06-02)
Kasserat 1960-03-11

Senast redigerad 2014-11-26
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst