29270 J 29A
Postat: 13 jan 2014, 13:19
29270
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.270
Levererat till F 3 1953-01-30.
Godkänt 1953-02-06.
Överlämnat till F 16 1954-03-17
Haveri 1954-07-22 vid F 16. Märkning 16-röd S
Gångtid 294,5 tim.
Motor typ RM2 nr 5103. Gångtid 50 tim efter SM, totalt 251,2 tim.
Ff löjtnant Rolf Ivan Segersten (FFSU) lätt skadad.
Vid landning efter skjutning mot markmål landade ff med något hög fart omkring 200 m in på banan, som efter en regnskur var våt och gav dålig bromsverkan. Ff försökte bromsa fpl med hjulbromsarna, men kom då i sladdning p g a ringa bromsverkan och försökte i stället styra fpl bort på gräset, där bromsverkan emellertid var sämre än på banan. Fpl hade nu rullat så långt, att ff ej kunde stanna inne på fältet, varför han försökte fälla in landstället. Det gick emellertid inte in, förrän fpl passerat ett dike vid fältgränsen. Ff erhöll ett skrubbsår i pannan.
Haveriet har orsakats av att ff vid landning i regnskur med nedsatt sikt passerat banändan med något för hög fart med sättning för långt in på banan som följd, varvid ff dessutom valt en, med hänsyn till banans halhet, felaktig bromsmetod.
Materielskadornas omfattning
1. Väggar i noshjulsschakt deformerade.
2. Undre profil och schaktväggar (för pejl) i akanrum deformerade.
3. Ett 30-tal nitar inuti luftkanalen (mitt för strålkastare) avskjuvade.
4. Samtliga landställsluckor skadade (kass).
5. Höger vinge intryckt i framkanten (sta 2879), spricka i täckplåten.
6. Höger och vänster vingspets något deformerade.
7. Motorkåpan deformerad (kass).
8. Chassiet till FRP III deformerat.
Beräknade kostnader för iståndsättande
Flygplan 75.000:- kr
CVV; haverireparation. Påbörjad 1954-08-31, klar 1955-05-24
F 16 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1957-07-29, klar 1957-08-22
Märkning 16-blå C (1959-05-22)
Haveri 1960-03-16 vid F 16. Buklandning
Ff löjtnant Sten Heimer oskadad
Kasserat 1960-05-09. Gångtid total 1100 tim, efter H-ts 417 tim.
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.270
Levererat till F 3 1953-01-30.
Godkänt 1953-02-06.
Överlämnat till F 16 1954-03-17
Haveri 1954-07-22 vid F 16. Märkning 16-röd S
Gångtid 294,5 tim.
Motor typ RM2 nr 5103. Gångtid 50 tim efter SM, totalt 251,2 tim.
Ff löjtnant Rolf Ivan Segersten (FFSU) lätt skadad.
Vid landning efter skjutning mot markmål landade ff med något hög fart omkring 200 m in på banan, som efter en regnskur var våt och gav dålig bromsverkan. Ff försökte bromsa fpl med hjulbromsarna, men kom då i sladdning p g a ringa bromsverkan och försökte i stället styra fpl bort på gräset, där bromsverkan emellertid var sämre än på banan. Fpl hade nu rullat så långt, att ff ej kunde stanna inne på fältet, varför han försökte fälla in landstället. Det gick emellertid inte in, förrän fpl passerat ett dike vid fältgränsen. Ff erhöll ett skrubbsår i pannan.
Haveriet har orsakats av att ff vid landning i regnskur med nedsatt sikt passerat banändan med något för hög fart med sättning för långt in på banan som följd, varvid ff dessutom valt en, med hänsyn till banans halhet, felaktig bromsmetod.
Materielskadornas omfattning
1. Väggar i noshjulsschakt deformerade.
2. Undre profil och schaktväggar (för pejl) i akanrum deformerade.
3. Ett 30-tal nitar inuti luftkanalen (mitt för strålkastare) avskjuvade.
4. Samtliga landställsluckor skadade (kass).
5. Höger vinge intryckt i framkanten (sta 2879), spricka i täckplåten.
6. Höger och vänster vingspets något deformerade.
7. Motorkåpan deformerad (kass).
8. Chassiet till FRP III deformerat.
Beräknade kostnader för iståndsättande
Flygplan 75.000:- kr
CVV; haverireparation. Påbörjad 1954-08-31, klar 1955-05-24
F 16 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1957-07-29, klar 1957-08-22
Märkning 16-blå C (1959-05-22)
Haveri 1960-03-16 vid F 16. Buklandning
Ff löjtnant Sten Heimer oskadad
Kasserat 1960-05-09. Gångtid total 1100 tim, efter H-ts 417 tim.