29530 A/J 29B/F

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29530 A/J 29B/F

Inläggav Leif Fredin » 14 dec 2013, 23:36

29530
A 29B
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.530

Levererat till F 7 1954-05-26
Godkänt 1954-06-08

Haveri 1954-08-05. Märkning 7-blå C
Motor typ RM2 nr 5490
Ff kadett , vpl sergeant Erik Allan Teodor Eld, GFSU:3 oskadad

Under ett pass instrumentflygning landade Eld kl 1015 på bana 01. Svag sidvind från vänster rådde, som dock ej var besvärande.
Eld hade 240 km/h vid banändan och satte huvudstället ca 300 m in på banan. Strax efter sjönk fpl ner på nosstället och fpl började gira åt höger.
Eld bromsade först lätt och sedan kraftigare på vänster hjul för att motverka girtendensen. C:a 200 m före bankrysset hörde Eld en knall från något av hjulen, varefter fpl började svänga åt vänster. Eld lättade på vänster broms med fpl fortsatte att svänga. Eld tror inte att han bromsade höger.
Fpl rullade av banan åt vänster och vänster hjul kolliderade med ett banljus, varvid fpl svängde 90° åt vänster, åkte sidledes och sedan baklänges ca 75 m innan det stannade.
Eld hade en känsla av att fpl ville dra något åt höger i starten.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Ff har vid landningen tyckt sig märka att fpl dragit åt höger. Denna dragning, som kan ha orsakats av att bult 922236 gått av, har ff sökt häva genom kraftig bromsning med vänster hjul, Härvid har däcket punkterat och fpl rullat av banan samt i slutet av utrullningen kolliderat med ett banljus som slitit bort vänster huvudställ.

Materielskadornas omfattning
Huvudställ vänster sönderbrutet. Snedspant vänster sönderbrutet. Landställslucka vänster huvudställ deformerad i bakkanten. Vingspets vänster deformerad. Vingspets höger deformerad. Skevroder höger sönderbrutet.

Beräknade kostnader för iståndsättande
Flygplan 45000:- kr. Motor 2000:- kr. Summa 47000:- kr

Till CVV 1954-09-14. Haverireparation.
Påbörjad 1954-09-20, klar 1956-03-22
Märkning 7-röd P (1955-10-11)
Överlämnat till F 8 1956-04-19 som lån
Återlämnat till F 7 1956-07-04
Överlämnat till F 15 1956-09-21
Till CVV 1957-01-10. Reparation.
Påbörjad 1957-01-17, klar 1957-02-11
Till CVM 1957-05-14. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1957-05-15, klar 1957-05-29
Till F 15 1957-05-31

Till SAABL 1957-08-15. F-mod, klar 1957-09-30

Märkning 15-röd W (1959-05-30l)
Till CVV 1961-04-19. H-tillsyn.
Påbörjad 1961-05-25, klar 1961-07-03
Till Saab 1961-07-06. Sålt till Saab
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 29530 A/J 29B/F

Inläggav Lars Larsson » 06 sep 2015, 13:55

1961-07-06 till 1.Sta/JaBoGeschw som Gul K.

1964-12-22 haveri vid Salzburg. Kollision med Gul D (29433).
Piloten stabswachtmeiser Helmut Stöger omkom.

Tidningsartiklar:
http://www.gotech.at/saab_j29f_tunnan.htm#Yellow%20K

/Lars Larsson
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50


Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst