29510 A/J 29B/F

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29510 A/J 29B/F

Inläggav Leif Fredin » 14 dec 2013, 09:29

29510
A 29B
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.10

Levererat till F 7 1954-04-13
Godkänt 1954-05-03

Till SAAB 1956-09-03. F-mod., klar 1956-10-31

Överlämnat till F 10 1956-10-31
Överlämnat till FC 1956-10-31 som lån
Till CVM 1957-02-20. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1957-02-21, klar 1957-03-02
Återlämnat till F 10 1958-08-25
F 10 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1961-09-19, klar 1961-11-20
Installation för rb 24 1963/64
Kasserat 1967-02-07 med motor typ RM2B nr 5533, ebk typ 21 nr CVM-49. Till övningsändamål
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: 29510 A/J 29B/F

Inläggav Bengt Ekbladh » 19 dec 2013, 19:30

Bild av 29510 finns i "Flygande Tunnan" sid 103, med behållare i "stjärten" för spinnskärm
Bilden säger: F7 - B 29510
65 spinnprov genomfördes 1958
Återgick F10 efter proven.

Försvann stjärten ?

Finns senare bilder av 29510 med eller utan "stjärt" ?
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6970
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: 29510 A/J 29B/F

Inläggav Stig Jarlevik » 12 dec 2019, 11:54

Har inget svar på din fråga Bengt

Bilden i 'Flygande Tunnan' är intressant även ur målning/märkningsperspektiv.
29510 blev uppenbarligen aldrig levererad till F 10 efter sin period på F 7 utan gick direkt över till FC som lån.
Trots att maskinen kvarstannade på FC i nästan två år, så fortsatte den att flyga i F 7 märkning.
Detta var kanske en standardprincip under 50-talet?

Hälsningar
Stig
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 29 apr 2009, 19:58


Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron