29496 A/J 29B/E/F

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29496 A/J 29B/E/F

Inläggav Leif Fredin » 13 dec 2013, 13:17

29496
A 29B
A 29E
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.496

Levererat till F 6 1954-03-19
Godkänt 1954-03-29

Haveri 1955-10-27,
Motor typ RM2 nr 5145
Ff: fänrik Tennevall,

Under anbefalld lågflygning över södra delen av Vättern på c:a 30 m höjd har fpl kolliderat med en fågel, troligtvis en mås. Under återflygningen höll ff något lägre fart än normalt och märkte endast lätta vibrationer i fpl.

Materielskadornas omfattning
Täckplåt H582092 uppfläkt mellan sprygelstationerna 2620 och 2870. De två nosspryglarna deformerade. Frambalk H 532503 uppfläkt mellan nämnda stationer. Skyddshöljet runt elledning V23 922255 skadat.
Beräknad reparationskostnad kr 1200:-.

F 6 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1955-10-28, klar 1956-02-21

Till CVV 1957-04-04. E-mod.
Påbörjad 1956-04-06, klar 1956-04-24

Till SAABL 1957-05-28. F-mod, klar 1957-07-05

Överlämnat till F 9 1957-07-03

Haveri 1957-11-04. Märkning 9-blå V

Till CVV 1957-12-10. H-tillsyn.
Påbörjad 1957-12-18, klar 1958-02-25
Märkning 9-blå V (1959-05-19)
Överlämnat till F 10 1960-05-09 som lån
Återlämnat till F 9 1960-08-04
Nödlandning 1960-09-06 vid F 9 på grund av motorstopp. Fågelkollision.
Ff Bo Söderlund oskadad

Kasserat 1960-10-24
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 29496 A/J 29B/E/F

Inläggav Bengt Ekbladh » 29 jan 2016, 17:37

Lite tillägg om 29496, hämtade från FB // Kungl Göta Flygflottilj F9.

Om haveriet 1957-11-04. (Märkning 9-blå V )...::

>>Denna flög Rolf Gustafsson och lyckligtvis nödlanda efter stora svårigheter & skadad på flottiljen
Det skedde den 4 November 1957
Det var väl Rolf som landade med hjälp av knäna när han av misstag hade kommit åt knappen till huven.
Han skulle skjuta ut sig så huven hade han redan kastat men han såg att han skulle klara både sig och 29:an så han landade med hjälp av benen och en arm
I stora drag så hade kurshorisonten på hans J 29F (29496) låst sig så han hade inget val än att nödfälla huven vilket han lyckades med efter mycket strul och sedan av det kraftiga vinddraget så pressades han upp ur stolen och hade svårigheter att kontrollera 29:an och lyckades istället för att skjuta ur sig
Men ena armen hade gått ur led och efter mycket möda så lyckades han landa med en arm >>

Om haveriet //nödlandningen 1960-09-06 vid F 9 på grund av motorstopp. Fågelkollision.
>>Bo Söderlund nödlandar med en brinnande motor och 29:an kasserades efteråt (1960-10-24)>>
Bengt Ekbladh
 

Re: 29496 A/J 29B/E/F

Inläggav Bengt Ekbladh » 11 sep 2016, 18:58

Om haveriet 1957-11-04. (Märkning 9-blå V )...::

Piloten var i detta fall Rolf Gustafsson.

Rolf Gustafsson berättat på FB om nödlandningen::
Jag började min resa som signalist på F9 1 nov 1946. Blev flygsignalist på F7 ett år före övergång till flygförare 1950. Kom tyvärr inte tillbaka till F9 förrän efter Flygkadettskolan 1956. Flög i Ivar Röd till 1959 och hade nöjet att inga som trea i Pelle Haglinds grupp. Pelle, som nu inte längre är kvar på jorden, var en "riktig" pilot. Jag skulle vilja använda uttrycket "gudomlig" även om vi gruppmedlemmar inte uppskattade när han genomförde stora delar av en roll i grupp i moln!
Mitt allvarliga tillbud med försök till uthopp hände under en jaktstridsövning (alla mot alla) den 4 november 1957 med flygplan J 29 nr 29496. Vädersituation: moln 5-8/10 på 200-300 m. 10/10 på 1200m översida ca 11200m. Mellan 7000m och 11200 m hade molnen karaktär av kraftigt dis utan horisont. Sett i backspegeln kan man inte ha jaktstrid med ett flygplan som vid kraftig belastning inte kan hålla farten utan att samtidigt minska höjden. Men felet var mitt. Jag svängde och kom ned i dis utan horisont-tappade kontrollen-meddelade att jag skjuter ut mig-kastade huven-nådde inte utskjutningshandtaget utan fastnade med båda armarna utanför flygplanet. Så kan man inte sitta utan att en arm går ur led. Alltså brast den vänstra i axeln. Hur det sedan slutade med en lycklig landning leder för långt att här berätta.

Planet rep.
Lånas till F10 och återlämnas till F9.
Senare kommer en Nödlandning 1960-09-06 vid F 9 på grund av motorstopp. Fågelkollision.
Ff Bo Söderlund oskadad
Kasserat 1960-10-24
Bengt Ekbladh
 

Re: 29496 A/J 29B/E/F

Inläggav Bengt Ekbladh » 29 jan 2020, 23:38

Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst