29328 J 29B

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29328 J 29B

Inläggav Leif Fredin » 04 dec 2013, 13:21

29328
J 29B
Typ SAAB 29B
Tillverkare Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.328

Levererat till F 10 1953-05-09
Godkänt 1953-05-26

Totalhaveri 1955-08-22 vid F 10. Märkning 10-röd B
Gångtid 472,9 tim. Antal flygningar 588 st.
Motor typ RM2 nr 5534. Gångtid total 149.0 h, efter SM 52,0 tim
Ff löjtnant Hans Wallin omkom

Vid överflygning av fältet i manöverformering ha två fpl J 29B kolliderat med varandra.
Haveriet inträffade i samband med att en 3-grp inför åskådare utförde överflygning av F 10 flygfält, varvid fpl 1 och 3 kolliderade.
Före överflygningen tryckte grp från omkr 5000 m höjd och passerade in över fältet på c:a. 50 m höjd med farten obetydligt under Mmax, varefter förnyad överflygning utfördes efter upptagning och en vid 270° vänster-sväng. Vid urgången ur denna sväng korn fpl 3 något efter, varför ff drog på gas och minskade; eftersläpning-en. Sedan åskådarna passerats på 50-75 m höjd med c:a 900 km/t under en mycket svag vänstersväng, gjor-des en mjuk upptagning. Ff i fpl 3 väntade sannolikt, att grpch skulle ansätta en kraftigare vänstersväng, varför han med bibehållen positiv staffling minskade formeringsvinkeln, så att hem kom att ligga mycket spetsigt. Han minskade gasen, men fpl närmade sig fortfarande grpch. När fpl lågo mycket nära varandra, ökade grpch sidlutningen med påföljd att fpl 3 högra kroppssida och högra vinges framkantsinfästning träffade fpl 1 vänstra stabilisatorhalva. Vid kollisionen bröts fpl 1 sönder, medan fpl 3 erhöll mindre skador och kunde landa.

Kollisionen har orsakats av ff i fpl. 3 (GFSU: 2; 49,4t på fpl 29) icke synes ha reagerat i takt med grpch, då denna ökade sidlutningen i svängen. Hem har även för sent upptäckt den fortlöpande avståndsminskningen. Bidragande orsak till kollisionen kan ha varit, att ff i fpl 3 varit alltför ivrig att komma på. rätt plats i förbandet beroende på att flygningen utfördes inför åskådare. Det kan ej heller uteslutas, att grpch .ökat sidlutningen något för snabbt med hänsyn till att ff i sidofpl utgjordes av elever.

Kasserat 1955-11-08 med motor typ RM2 nr 5534
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst