29137 J 29A

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29137 J 29A

Inläggav Leif Fredin » 07 jan 2014, 15:27

29137
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.137

Levererat till F 13 1952-03-31
Godkänt 1952-04-15
Överlämnat till Fc 1952-04-15 som lån
Användes bl a för flygprov med attrapper för 30 mm Hispano-kanoner.

Bild Bild

Proven visade att attrapperna inte påverkade fpl prestanda och att flygegenskaperna i övrigt inte heller påverkades.
Återlämnat till F 13 1952-08-30
F 13 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1957-08-29, klar 1957-10-02 (Flygplankort RFB)

Haveri 1958-02-24 vid landning.

F 13 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1958-03-15, klar 1958-03-24
Märkning 13-röd P (1959-05-28)
Kasserat 1962-12-20
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 29137 J 29A

Inläggav blockhaj » 21 jun 2020, 15:46

Spontant, är det nån som har koll på vart man återhittar denna information på krigsarkivet? Är lite segt att i dessa tider gå till krigsarkivet för att gräva efter dokument blint.
Användarvisningsbild
blockhaj
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm

Re: 29137 J 29A

Inläggav blockhaj » 09 dec 2022, 02:35

Kort information om testet med 30 mm akanattrapper. Attrapperna föreställer "Hispano 30 mm HSS 825" automatkanoner (fullt namn: "Hispano-Suiza, Automatic gun 30 mm, Type HSS 825") med L/53 eldrör (företaget erbjöd även L/70 eldrör). Beväpningsförslaget var del av J 29D-projektet och var ett utkast som kallades "alternativ 2" (Alt 2.) enligt Forslunds 29-bok.

J 29D Alt. 2.jpg
Skiss från SAAB, oktober 1952. Uppladdad av Leif Fredin till Facebookgruppen "Saab 29 Tunnan" 2016-01-31.

I vissa böcker har vapnen i testet felidentifierats som brittiska 30 mm ADEN-kanoner (FV-beteckning: "30 mm akan m/55"). Detta är helt fel eftersom 30 mm ADEN (vilken är av revolverkanontyp) inte får plats i Tunnans nos. Hispanos "30 mm HSS 825" å andra sidan använder samma lavettage som Tunnans standard Hispano 20 mm HS 804-kanoner (FV-beteckning: "20 mm akan m/47") och kräver därför (på pappret) ingen grov modifikation för installation (magasin ej inräknat).

Prestanda hos Hispano HSS 825 jämte ADEN (30 mm akan m/55)
    30 mm HSS 825 L/53: eldhastighet: 1 000 skott/min, utgångshastighet: 1 050 m/s, ammunitionstyper: slövnprj, samt slsgr
    30 mm ADEN Mk.V: eldhastighet: 1 380 skott/min, utgångshastighet: 720-790 m/s, ammunitionstyper: övnprj, pprj, mingr

Hispano-Suiza ville att Sverige skulle köpa licens för "30 mm HSS 825" istället för brittiska "30 mm ADEN". Efter eldförsök i provbock 1954 visade sig vapnet oduglig och FV valde istället att köpa licens på 30 mm ADEN (sedermera betecknad "30 mm akan m/55").
30 mm hss 825 försök 1954.png
Urklipp från Nils Thorssons bok ("pärm", ej publicerad) "Historik och kartläggning av vapenmateriel för flygplan" (1975, Arboga, Sverige), sida 21.
Användarvisningsbild
blockhaj
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm


Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron