29459 A/J 29B/E/F

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29459 A/J 29B/E/F

Inläggav Leif Fredin » 11 dec 2013, 12:36

29459
A 29B
A 29E
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.459

Levererat till F 6 1954-01-11
Godkänt 1954-01-27

Haveri 1955-03-28
Motor typ RM2 nr 5439
Ff major Manninger, FFSU oskadad

Under övning i avancerad flygning konstaterade ff efter att ha gjort 2 rollar och 1 looping att gasspaken var något för trög att manövrera. Därför intog ff efter loopingen planflyktläge på c:a 3000 m höjd med en avläst fart av c:a 800 km/h för att ställa om gasspakens reglagebroms. Ff, som bar flyghandskar m/54 vinter, förde utan att med blicken följa sin rörelse vänstra handen mot detta reglage och råkade därvid beröra tryckknappen för ”landställ ut” med landställsutfällning som följd. Nämnda tryckknapp är placerad så, att c:a 3 cm skiljer den från ff tumme, då han manövrerar reglagebromsen. Ff kände icke, att han kom i kontakt med tryckknappen, vilken fordrar ytterst liten kraft för manövrering. Landstället, som normalt skall fällas ut vid en fart understigande 400 km/h, fälldes ut med en smäll och en markant trimändring. Ff erfor genom detta, vad som hänt, minskade farten till under 400 km/h samt sökte fälla in stället. Endast nosstället gick in. Han flög då hem och bad TL F 6 iakttaga landställsutfällningen. TL meddelade, att nosstället fälldes ut och att huvudstället redan var utfällt. I fpl lyste de gröna lamporna för ”landställ ute och låst”, varför ff landade.

Skadornas omfattning
Sättning har uppstått i vänster och höger fästen för landställsstöttorna. Som följd härav ha nitarna mellan täckplåt och snedspant skjuvats av. Den yttre kragniten vid höger snedspant var avdragen. Täckplåten på höger landställslucka deformerad. Gängorna i stänger lossnat från varandra. Bussningarna till vänster och höger fällstöttor deformerade. Lagren i medbringarna till vänster och höger fällmek ha skadats.
Beräknad reparationskostnad kr 2.000:-

F 6 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1955-03-29, klar 1955-05-11

Till CVV 1956-06-14. E-mod.
Påbörjad 1956-06-19, klar 1956-07-02

F 6 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1956-09-24, klar 1959-11-26

Till SAABL 1957-05-02. F-mod, klar 1957-06-12

Överlämnat till F 9 1957-06-13
Märkning 9-blå R (1959-05-19)
Märkning 9-gul D (1961-09)
Överlämnat till F 4 1962-04-10 som lån
Till F 4 uppbörd 1962-11-15
F 4 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1962-11-19, klar 1963-01-29
Märkning 4-röd J (1963-11-29)
Märkning 4-31 (enl Fo A nr 11/64 gällande fr o m 1964-06-01)
Kasserat 1967-04-14 med motor typ RM2B nr 5397, ebk typ 21 nr CVM-215. Till övningsändamål
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 29459 A/J 29B/E/F

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 jan 2020, 01:27

29459 A/J 29B/E/F

1958-09-25, som F9-bR sugs Fte K-E Hellberg in i luftintaget....omkom
…((på Ivar Blå plattan....Jag kände en herre som var på F 9 och han berättade att det droppade blod från 29:an och fick plocka isär hela motorn till minsta detalj för tvätt rent från blod))=från FB.

Andra olyckor med "insug i Tunnan" ==
Finner man::
1950-02-23...Plats SAAB , mek H.V.Lundin sugs in i luftintaget vid motorkörning ...omkom.
....
1957-05-28...Plats F10 mek vpl.B.B.Lindquist, sugs in i luftintaget...omkom
...
1958-09-25 Plats F9 Fte K-E Hellberg ,sögs in i luftintaget på 29459. F9-bR...omkom
Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst