28050, J 28A

I tjänst: 1946-1968
Antal i Flygvapnet: J 28A: 70 st, J 28B: 310 st, J 28C: 57 st
J 28A och J 28B: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1/FB.5
J 28C: De Havilland D.H. 115 Vampire Trainer Mk 55

Moderator: Sven-Erik Jönsson

28050, J 28A

Inläggav Lars Larsson » 12 okt 2013, 12:21

28050
J 28A
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1
Tillverkad av English Electric Aircraft,Preston,Lancashire,Storbritannien
c/n:
Tillverkningsår: 1947

1947-07-03 Till F13 Kod F13-
1947-08-02 Godkänd
1952-02-21 Till F3 Kod F3-
? Till F20 Kod F20-
1956-05-31 Kasserad.Såld till Compagnie Aeronautique Belge,Bryssel,Belgien.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3157
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:50

Re: 28050, J 28A

Inläggav Leif Fredin » 04 nov 2013, 09:10

28050
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien

Levererat till F 13 1947-07-03
Godkänt 1947-08-02

Haveri 1948-03-10. Märkning 13-blå H.
Kabinhuven öppnades och slets loss från fpl.

Till F 13 för reparation.
Påbörjad 1948-04-12.
Klar 1948-06-08

Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.

Till CVM 1950-05-02 för kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3.
Klar 1950-05-19.
Till CVM 1951-09-12 för liten översyn, moytorbyte.
Klar 1952-02-21
Överlämnat till F 3 1952-02-21 ,
Överlämnat till F 16 1953-05-15
Märkning 20-röd G
Överlämnat till F 1 1953-08-12 som lån

Haveritillbud 1953-09-08
Motor typ RM1 nr 1388
Ff löjtnant 929-4-43 Asklöf (FFSU) oskadad

Ur utredningsrapport
Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc.

Vid start sjönk motorns varvtal till 5000 r/m på 100-150 m höjd. Under insvängning för landning för landning sjönk det ytterligare, trots fullt gaspådrag, till 4000 r/m. Efter landning, som kunde utföras normalt, erhölls under inkörningen max 2000 r/m. Övriga motorvärden voro under flygningen normala.

Utlåtande och åtgärder/förslag till åtgärder
Tillbudet har orsakats av kraftiga nötningsskador på insprutningspumpens koppling med spån i bränslesystemet och kärvhet i barostaten som följd.

Beslut
Hänskjutes icke till åklagaren.
Bränslesystemets apparater utbytes genom div. försorg samt kontrolleras och repareras vid CVM.

Västerås den 26/9 1953
Ingvar Berg
fljch
/ N.O. Sefeldt

Till CVV 1955-03-01 för nedmontering och förrådsförvaring
Försålt enligt INK skrivelse A68:5 av 1956-05-31.

Fpl ej avhämtat av köparen
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58


Återgå till J 28 Vampire

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst