av Leif Fredin » 04 nov 2013, 10:10
28050
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien
Levererat till F 13 1947-07-03
Godkänt 1947-08-02
Haveri 1948-03-10. Märkning 13-blå H.
Kabinhuven öppnades och slets loss från fpl.
Till F 13 för reparation.
Påbörjad 1948-04-12.
Klar 1948-06-08
Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.
Till CVM 1950-05-02 för kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3.
Klar 1950-05-19.
Till CVM 1951-09-12 för liten översyn, moytorbyte.
Klar 1952-02-21
Överlämnat till F 3 1952-02-21 ,
Överlämnat till F 16 1953-05-15
Märkning 20-röd G
Överlämnat till F 1 1953-08-12 som lån
Haveritillbud 1953-09-08
Motor typ RM1 nr 1388
Ff löjtnant 929-4-43 Asklöf (FFSU) oskadad
Ur utredningsrapport
Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc.
Vid start sjönk motorns varvtal till 5000 r/m på 100-150 m höjd. Under insvängning för landning för landning sjönk det ytterligare, trots fullt gaspådrag, till 4000 r/m. Efter landning, som kunde utföras normalt, erhölls under inkörningen max 2000 r/m. Övriga motorvärden voro under flygningen normala.
Utlåtande och åtgärder/förslag till åtgärder
Tillbudet har orsakats av kraftiga nötningsskador på insprutningspumpens koppling med spån i bränslesystemet och kärvhet i barostaten som följd.
Beslut
Hänskjutes icke till åklagaren.
Bränslesystemets apparater utbytes genom div. försorg samt kontrolleras och repareras vid CVM.
Västerås den 26/9 1953
Ingvar Berg
fljch
/ N.O. Sefeldt
Till CVV 1955-03-01 för nedmontering och förrådsförvaring
Försålt enligt INK skrivelse A68:5 av 1956-05-31.
Fpl ej avhämtat av köparen