av Leif Fredin » 04 nov 2013, 10:06
28043
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien
Levererat till F 13 1947-04-23
Godkänt 1947-05-30
Till F 13 för motorbyte.
Påbörjad 1947-08-27.
Klar 1947-10-05
Till CVM 1947-11-28 för provmontering av materiel. Motor typ RM1 nr 1292.
Anmäld klar 1948-06-15.
Till F 13 1948-06-15.
Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.
Överlämnat till F 8 1949-06-14 som lån
Haveri 1949-07-07 vid Götön i Prästfjärden, Mälaren
Motor typ RM1 nr 1543
Ff furir 6748-1-47 Karl Erik Wallin, FFSU, räddade sig med fallskärm.
Under ett övningspass avseende avancerad flygning (roll, looping och topproll) bröts fpl sönder i luften och havererade.
Utlåtande.
Haveriet har orsakats av att fpl under övning i avancerad flygning brutits sönder i luften.
Ff, som för första gången i fpl J 28 skulle öva roll, looping och topproll, har börjat övningen med en stigande roll åt vänster åtföljd av en looping. I avsikt att direkt därpå och med utnyttjande av överskottsfarten utföra en topproll har ff gjort en upptagning med mycket hög fart och belastning, varvid fpl brutits sönder. Ff räddade sig med fallskärmutsprång.
Orsaken till att fpl brutits sönder har sannolikt varit, att ingånfgsfarten för utförande av topproll varit hög samt att ff under upptagningen för topproll överskridit max tillåten lastfaktor.
Det kan icke helt uteslutas att något materielfel i vingkonstruktionen kan ha bidragit till haveriet. De fpldelar, som kunnat återfinnas, tyda dock icke på ett sådant förhållande.
Följande erinringar kunna riktas mot flygningen och övningen.
Ff har icke följt divch order genom att dels utföra de olika manövrerna i en följd, dels icke draga av gasen på toppen av loopingen, vilket bl a medfört för hög ingångsfart i den följande topprollen.
Ordergivningen före flygning synes icke ha varit tillräckligt tydlig ifråga om att uppehåll skulle göras mellan de olika manövrerna samt ifråga om gasavdrag på toppen av loopingen.
Med hänsyn till elevernas begränsade flygtid och vana vid fpltypen hade det varit lämpligare med ett mera begränsat program under övningspasset.
Intet har framkommit, som tyder p bristande eller felaktig tillsyn eller omvårdnad av materielen.
Beslut.
Utlåtandet meddelas C E 3, C E 2, C F 8, C F 9, haverikommissionens ordförande och sekreterare.
Haverikommissionens protokoll bifogas i 2 ex till C F 8.
Ett exemplar av haverikommissionens rapport samt avskrift av utlåtande och beslut överlämnas till åklagaren genom C F 8 försorg. Det andra exemplaret återställes till CFV.
Stockholm den 11 maj 1950.
B.G. Nordenskiöld
Chef för flygvapnet.
/B. Bjuggren
Kasserat 1949-09-24. Gångtid 144,4 tim. Antal flygningar 284 st. Motor typ RM1 nr 1543