28042, J 28A

I tjänst: 1946-1968
Antal i Flygvapnet: J 28A: 70 st, J 28B: 310 st, J 28C: 57 st
J 28A och J 28B: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1/FB.5
J 28C: De Havilland D.H. 115 Vampire Trainer Mk 55

Moderator: Sven-Erik Jönsson

28042, J 28A

Inläggav Lars Larsson » 12 okt 2013, 12:50

28042
J 28A
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1
Tillverkad av English Electric Aircraft,Preston,Lancashire,Storbritannien
c/n:
Tillverkningsår: 1947

1947-04-21 Till F13 Kod F13-
1947-05-30 Godkänd
1952-05-12 Till F3 Kod F3-röd B
? Till F20 Kod F20-grön T
1955-09-02 Såld till Dominikanska republikens flygvapen.
1955-11-29 Kasserad.

Gångtid:

1955 2714 ,Dominikanska republikens flygvapen.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 28042, J 28A

Inläggav Leif Fredin » 04 nov 2013, 10:05

28042
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien

Levererat till F 13 1947-04-21
Godkänt 1947-05-30
Till F 13 verkstad 1948-01-07 för motorbyte.
Klar ?

Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.

Haveri 1949-03-21
Motor typ RM1 nr 1369
Ff offasp furir 899-1-47 Lindkvist (GFSU:2) oskadad
Skadornas omfattning motor: Bakre lager skurit, Närliggande detaljer skadade. Motorn sänd till CVM för undersökning
Beräknad kostnad motor 1.000:- kr

Till CVM 1950-05-11 för kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3.
Klar 1950-05-25.
Till CVM 1951-02-19 för liten översyn.
Klar 1951-09-14
Överlämnat till F 3 1952-05-12

Haveri 1952-06-10. Nödlandning på SAAB:s flygfält, Tannefors. Märkning 3-röd B
Ff vicekorpral 131-6-53 Kjellberg (GFSU:1) oskadad
Ff blev desorienterad under navigeringsflygning. Vid försök att pejla fungerade radions frekvensomställning icke tillfredsställande. P g a bränslebrist tvingades ff nödlanda på SAAB flygfält, Tannefors. Vid landningen bedömde ff för mycket plus och rullade av banan samt fortsatte genom ett stängsel och över en banvall utanför området. Inga personskador.

Till F 3 verkstad 1952-08-13 för reparation.
Klar 1953-06-23
Överlämnat till F 16 1953-06-23.
Märkning 20-grön T

Haveri 1953-08-13
Motor typ RM1 nr 1363
Ff kapten 7-43-40 Forssell (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning: Turbinblad brustet. Tolv st andra turbinhjul skadade. Motorbyte.

Ur utredningsrapport
Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc.
Vid förbandsflygning på ca 5000 m höjd började motorn plötsligt gå ojämnt och dragkraften minskade tillfälligtvis markerat. Lagertemp steg momentant till 120° men minskade efter några minuter åter till 95°-100°. Övriga motorvärden bibehöllos normala. Landning skedd u a.

Utlåtande och åtgärder/förslag till åtgärder
Ff eller mek ha icke brutit mot gällande reglementen.

Beslut
Målet hänskjutes icke till åklagaren.
Kronan bör vidkännas kostnaden.

Uppsala den 18/8 1953
G. Odqvist CF20
/ B. Hagelborg

Till CVM 1955-04-29 för konservering och förrådsförvaring
Försålt till AB Henry Wallenberg Co enligt INK skrivelse av 1955-02-09
Levererat till Svensk Flygtjänst AB 1955-10-19

Till Dominikanska Republiken, 2714
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till J 28 Vampire

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst