av Leif Fredin » 04 nov 2013, 10:01
28035
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien
Levererat till F 13 1947-03-03
Godkänt 1947-04-03
Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.
Överlämnat till F 8 1949-06-14 som lån
Haveri 1949-06-14
Ff flygingenjör H. Nilsson (AFT) oskadad
Skadornas omfattning Noskåpa kass. Vänster vinge skadad i framkant
Beräknad kostnad 1.700:- kr.
Orsak till haveri: Kollision på marken under insvängning på parkeringslinje.
Till F 8 verkstad för reparation.
Påbörjad 1949-06-11.
Klar 1949-08-16.
Återlämnat till F 13 1949-10-07
Till CVM 1950-01-27 för motorbyte samt kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3.
Klar 1950-03-22.
Till F 13 1950-03-27
Överlämnat till F 3 1951-05-15
Haveri 1953-03-26 vid F 1, buklandning
Motor typ RM1 nr 1255
Ff löjtnant 2144-12-45 Törngren (FFSU) oskadad.
Skadornas omfattning: Undre motorplåtar deformerade, två spant framför motorn skadade.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr.
Ur utredningsrapport
Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc.
Vid utfällning av landstället gick endast höger landställ och noshjulet ut.
Försök att pumpa ut stället gav ej resultat, varför ff fällde in stället och buklandade på F1 flygfält.
Utlåtande och åtgärder/förslag till åtgärder
Haveriet har orsakats av att vänster huvudhjul punkterat. Punkteringen synes ej ha uppkommit genom yttre påverkan utan på grund av brustna cordlager i däcket. Däcket, som är regummerat, har antagligen vid något tillfälle haft för lågt lufttryck, varvid cordlagren skadats.
Beslut
Målet hänskjutes ej till åklagaren.
Kronan vidkännes kostnaden.
Fråga om reparation av fpl underställes CF3.
Västerås den 2/4 1953
Sven Hedberg
fljch /
N.O. Sefeldt
kapten
Till CVM 1953-06-25 för haverireparation.
Kasserat 1954-01-22. Gångtid total 383 tim. Antal flygningar 716 st.