Sida 1 av 1

28026, J 28A

InläggPostat: 12 okt 2013, 11:47
av Lars Larsson
28026
J 28A
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1
Tillverkad av English Electric Aircraft,Preston,Lancashire,Storbritannien
c/n:
Tillverkningsår: 1947

1947-01-30 Till F13 Kod F13-blå G
1947-02-28 Godkänd
1952-04-16 Till F3 Kod F3-
? Till F20 Kod F20-
1956-05-31 Kasserad.Såld till Compagnie Aeronautique Belge,Bryssel,Belgien.

Gångtid:

1956 Registrerad OE-VAB.
1960-04-02 Uppeldad vid brandövning på Geneve/Cointrin.

Re: 28026, J 28A

InläggPostat: 04 nov 2013, 09:54
av Leif Fredin
28026
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien

Levererat till F 13 1947-01-30
Godkänt 1947-02-28
Märkning 13-blå G

Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.

Till CVM 1950-04-28 för kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3.
Klar 1950-05-16.
Till CVM 1951-11-20 för liten översyn.
Klar 1952-04-06
Överlämnat till F 3 1952-04-16
Överlämnat till F 16 1953-03-07
Till CVM 1955-04-29 för förrådsförvaring
Försålt enligt INK skrivelse A68:5 av 1956-05-31.
Levererat till Svensk Flygtjänst AB 1956-06

Re: 28026, J 28A

InläggPostat: 03 apr 2018, 16:48
av Bengt Ekbladh
28026, J 28A

OE-VAB,ex 28026
OE-VAE,ex 28065
OE-VAC,ex 28017

Bild::
https://scontent.farn2-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B754104

På länken kan läsas en del::

https://books.google.se/books?id=rOGLAw ... AB&f=false
OBS en del blanka sidor.

Eller i Vampireboken sid from 206

Tillägg::
på Fb skriver
Christer Sidelöv :: En av piloterna på leveransflygningen till Österrike var Torvald Johannes som vid den här tiden normalt flög Firefly hos Flygtjänst. Han har berättat ganska animerat för mig om hur han blev tillfrågad om att vara med här eftersom han var en av få piloter på firman just då som hade flugit Vampire i Flygvapnet. Främsta anledningen till att han tackade ja direkt var att han då aldrig hade flugit (eller om jag minns rätt ens varit) utomlands förut! Navigering och radio sköttes från ett av flygplanen, de andra två hängde bara på bakom. I ett av dessa två satt Torvald.
Nånstans på vägen under första delsträckan blev det lite mer äventyrligt än han hade tänkt sig. Man mötte ett massivt åskväder och var tvungna att lägga om kursen flera gånger. Sikten var dålig och det bar sig inte bättre än att alla tre tappade bort varandra! "Och där satt jag, ensam i ett flygplan känt för akut bränslebrist redan i starten, vilse mellan två massiva åskmoln, på min första utlandsflygning utan att kunna någon flygengelska!" :-)
Men det gick bra, Torvald blev senare DC-9 kapten på SAS.