28024, J 28A

I tjänst: 1946-1968
Antal i Flygvapnet: J 28A: 70 st, J 28B: 310 st, J 28C: 57 st
J 28A och J 28B: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1/FB.5
J 28C: De Havilland D.H. 115 Vampire Trainer Mk 55

Moderator: Sven-Erik Jönsson

28024, J 28A

Inläggav Lars Larsson » 12 okt 2013, 11:40

28024
J 28A
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1
Tillverkad av English Electric Aircraft,Preston,Lancashire,Storbritannien
c/n:
Tillverkningsår: 1946

1946-12-21 Till F13 Kod F13-röd I
1947-01-08 Godkänd
1951-05-16 Till F3 Kod F3-
? Till F20 Kod F20-röd K
1956-05-31 Kasserad.Såld till Compagnie Aeronautique Belge,Bryssel,Belgien.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 28024, J 28A

Inläggav Leif Fredin » 04 nov 2013, 09:52

28024
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien

Levererat till F 13 1946-12-21
Godkänt 1947-01-08
Märkning 13-röd I

Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.

Haveri 1949-08-25
Motor typ RM1 nr 1388
Ff sergeant 357-58-38 Pettersson

Haveri 1949-10-17
Motor typ RM1 nr 1607
Ff överstelöjtnant 614.47-26 Söderlindh
Nödlandning på grund av bränslebrist.

Till CVM 1950-03-27 för kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3.
Klar 1950-04-12.
Till CVM 1950-08-15 för liten översyn. Motor typ RM1 nr 1392.
Påbörjad 1950-08-18.
Klar 1951-05-15.
Överlämnat till F 3 1951-05-15
Överlämnat till F 16 1953-03-26
Märkning 20-röd K

Haveri 1953-06-05
Motor typ RM1 nr 1396
Ff kapten 616-46-37 Björn R:son Schlyter (FFSU) oskadad.
Skadornas omfattning: Hål i botten å höger fälltank. Kasseras.
Beräknad reparationskostnad 1.500:- kr

Ur utredningsrapport
Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc.

I samband med landning enskilt på banan vek sig fpl åt höger på ca 3 m höjd, varvid höger fälltank tog i banan på ett sådant sätt att tanken tillbucklades och en läcka uppstod. Farten i planén var normal och var strax före vikningen 200 km/tim. Svag vind rådde och inverkade icke på haveriet. Vingklaffarna voro fullt utfällda och luftbromsarna infällda. Ca 500 lit bränsle kvarstod i kroppstankarna och fälltankarna voro tomma.

Ff befann sig under inflygning på fpltypen och var i mindre god flygtrim beroende på litet flygning under sista månaden.

Utlåtande och åtgärder/förslag till åtgärder
Haveriet har troligtvis förorsakats av att ff felbedömt fart och/eller höjd i samband med sättningen. Med hänsyn till att ff var under inflygning på fpltypen bör han icke lastas för haveriet.

Beslut
Målet hänskjutes icke till åklagaren.
Kronan bör vidkännas kostnaden.
Fälltanken kasseras.

Uppsala den 22/6 1953
G. Odqvist CF20/
B. Forssell
Kapten.

Till CVM 1955-06-08 för förrådsförvaring
Försålt enligt INK skrivelse A68:5 av 1956-05-31.

Fpl ej avhämtat av köparen
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till J 28 Vampire

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst