28016, J 28A

I tjänst: 1946-1968
Antal i Flygvapnet: J 28A: 70 st, J 28B: 310 st, J 28C: 57 st
J 28A och J 28B: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1/FB.5
J 28C: De Havilland D.H. 115 Vampire Trainer Mk 55

Moderator: Sven-Erik Jönsson

28016, J 28A

Inläggav Lars Larsson » 12 okt 2013, 11:18

28016
J 28A
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1
Tillverkad av English Electric Aircraft,Preston,Lancashire,Storbritannien
c/n: EP42164
Tillverkningsår: 1946

1946-11-01 Till F13 Kod F13-röd A
1947-01-17 Godkänd
? Till F8 Kod F8-röd
1949-06-20 Haveri vid Fresta kyrka,Rotebro.Okontrollerat läge i moln.Ff furir Arne Eriksson omkom.
1949-09-24 Kasserad.

Gångtid: 125,4 timmar
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 28016, J 28A

Inläggav Leif Fredin » 04 nov 2013, 09:44

28016
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien

Levererat till F 13 1946-11-01
Godkänt 1947-01-17
Märkning 13-röd A

Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.

Överlämnat till F 8 1949-06-14 som lån

Totalhaveri 1949-06-20 vid 3 km sydost Fresta kyrka 15 km väster Vallentunasjön kort efter start från F 8
Motor typ RM1 nr 1295
Ff furir 6703-1-47 Gustav Arne Eriksson (FFSU) omkom

Utlåtande:
Haveriet har inträffat under navigeringsflygning och med största sannolikhet orsakats av att ff ofrivilligt kommit in i moln och förlorat kontrollen över fpl, som vikt sig och gått i marken. Fpl totalhavererade. Ff omkom vid nedslaget.
Efter start från F 8 på bana 06 och vänstersväng ur närzonen har ff fortsatt stigningen och västerifrån sökt sig in på kursen mot Norrtälje. Ff synes därvid ha utfört en brant högersväng för att undvika att komma in i moln. När han märkt, att han icke kunnat undvika molnen har han troligen kraftigt rätat upp fpl och även troligen gjort ett mycket kraftigt gasavdrag för att minska farten. Väl inne i molnen har fpl sannolikt vikt sig ock kommit in i en spinliknande rörelse, som ff ej kunnat häva tillräckligt tidigt för att undvika kollisionen med marken.
Följande förhållanden kunna ha bidragit till händelseförloppet:
På grund av ringa flygtid och vana på fpltypen synes ff ha svängt för sent för att undvika molnen. Sedan ff kommit in i molnen, har han icke varit tillräckligt förberedd för instrumentflygning. Vidare kan ff ovana vid fpltypens instrumentflygutrustning samt den skarpa svängen omedelbart före ingången i molnet ha försvårat för ff att snabbt övergå till instrumentflygning.
Efter den skarpa svängen kan gyrohorisonten tillfälligt ha visat fel läge eller kommit ur funktion.
Turbulens inne i molnen kan ha påverkat flygningen.
Övningen har med hänsyn till elevernas utbildningsståndpunkt och ringa vana (flygtid) på fpltypen under rådande väderförhållanden varit mindre lämplig. Anledningen synes närmast ha varit, att omskolning nyligen påbörjats vid flj och att även lärarpersonalens erfarenheter på och vana vid fpltypen varit ringa.
Vid den tekniska undersökningen har framkommit, att höjdroderlinorna varit felkopplade, vilket förhållande dock icke inverkat på haveriet. I övrigt har intet framkommit, som tyder på materielfel eller bristande eller felaktig tillsyn eller omvårdnad av materielen.

Åtgärd och beslut:
Med anledning av de felkopplade roderlinorna har besiktning utförts på samtliga fpl typ J 28 A med avseende på linorna montering
Utlåtandet meddelas C E 3, C E 2, C F 8, haverikommissionens ordförande och sekreterare samt ombudsman Rossander.
Haverikommissionens protokoll bifogas 1 2 ex till C F 8.
Ett exemplar av haverikommissionens protokoll samt avskrift av utlåtande och beslut överlämnas till åklagaren genom C F 8 försorg. Det andra exemplaret återställes till CFV.

Stockholm den 11 maj 1950.
B.G. Nordenskiöld
Chef för flygvapnet.
/B. Bjuggren

Kasserat 1949-09-24. Gångtid 125.4 tim. Antal flygningar 209 st. Motor typ RM1 nr 1295 3
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 28016, J 28A

Inläggav Bengt Ekbladh » 20 jun 2019, 15:04

28016, J 28A
….
Totalhaveri 1949-06-20
Tidningsklipp, bla.

Ff Arne Eriksson omkom i ett haveri vid Pepparboda i Upplands Väsby. Han startade vid ca kl. 09:30 med 28016 från Barkarby för navigeringsflygning F8 – Norrtälje – Uppsala – Västerås – F8.
Arne hade vid tillfället 40 min flygtid på Vampire
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... ater&ifg=1
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... ater&ifg=1
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... ater&ifg=1
Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 28 Vampire

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron