av Leif Fredin » 04 nov 2013, 09:33
28012
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien
Levererat till F 13 1946-11-01
Godkänt 1947-01-17
Märkning 13-röd P
Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.
Överlämnat till F 8 1949-06-14 som lån.
Återlämnat till F 13 1949-12-12.
Till CVM 1950-04-06 för kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3.
Klar 1950-04-22.
Överlämnat till F 17 1950-10-07 som lån jml FoB nr 86 p 24
Överlämnat till F 3 1952-04-04
Överlämnat till F 1 1953-03-27 som lån
Haveri 1953-04-13 vid F 1
Motor typ RM1 nr 1412
Ff fanjunkare 6256-63-38 Löfström (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning: Nötmärken på kroppens undersida.
Beräknad reparationskostnad 50:- kr.
Ur utredningsrapport
Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc.
Start som rotech. Lättning, infällning av landstället och därefter stigning skedde utan att ff märkte något onormalt. Under stigningen till övningsområdet, där luftstrid skulle övas på 3000 m höjd meddelade rotetvåan att det hade sett ut som om rotch fpl hade skrapat mot banan efter lättningen. Han kunde dock inte se några märken på fpl. Löfström fällde ut stället och kunde konstatera att detta fungerade u.a. Därefter genomfördes luftstridsövningen.
Vid besiktning efter landningen upptäcktes nötmärken på kroppens undersida.
Väderlek: torradiabatisk skiktning. QAN 16 knop.
Måttlig till kraftig turbulens.
Utlåtande och åtgärder/förslag till åtgärder
Felbedömning av höjden efter lättningen och turbulens har orsakat haveriet.
Ff bör icke lastas för det inträffade.
Beslut
Målet hänskjutes icke till åklagaren.
Kronan vidkännes kostnaden.
Fpl repareras vid avd VI.
Västerås den 9/5 1953
Sven Hedberg
Tjf fljch
/A Encrantz
Till F 1 verkstad för liten översyn.
Påbörjad 1954-03-16.
Klar ?
Försålt enligt INK skrivelse A68:5 av 1956-05-31.