28012, J 28A

I tjänst: 1946-1968
Antal i Flygvapnet: J 28A: 70 st, J 28B: 310 st, J 28C: 57 st
J 28A och J 28B: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1/FB.5
J 28C: De Havilland D.H. 115 Vampire Trainer Mk 55

Moderator: Sven-Erik Jönsson

28012, J 28A

Inläggav Lars Larsson » 12 okt 2013, 11:05

28012
J 28A
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1
Tillverkad av English Electric Aircraft,Preston,Lancashire,Storbritannien
c/n: EP42160
Tillverkningsår: 1946

1946-11-01 Till F13 Kod F13-röd P
1947-01-17 Godkänd
1952-04-04 Till F3 Kod F3-
1953-03-27 Till F20 Kod F20-
1956-05-31 Kasserad.Såld till Compagnie Aeronautique Belge,Bryssel,Belgien.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 28012, J 28A

Inläggav Leif Fredin » 04 nov 2013, 09:33

28012
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien

Levererat till F 13 1946-11-01
Godkänt 1947-01-17
Märkning 13-röd P

Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.

Överlämnat till F 8 1949-06-14 som lån.
Återlämnat till F 13 1949-12-12.
Till CVM 1950-04-06 för kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3.
Klar 1950-04-22.
Överlämnat till F 17 1950-10-07 som lån jml FoB nr 86 p 24
Överlämnat till F 3 1952-04-04
Överlämnat till F 1 1953-03-27 som lån

Haveri 1953-04-13 vid F 1
Motor typ RM1 nr 1412
Ff fanjunkare 6256-63-38 Löfström (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning: Nötmärken på kroppens undersida.
Beräknad reparationskostnad 50:- kr.

Ur utredningsrapport
Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc.
Start som rotech. Lättning, infällning av landstället och därefter stigning skedde utan att ff märkte något onormalt. Under stigningen till övningsområdet, där luftstrid skulle övas på 3000 m höjd meddelade rotetvåan att det hade sett ut som om rotch fpl hade skrapat mot banan efter lättningen. Han kunde dock inte se några märken på fpl. Löfström fällde ut stället och kunde konstatera att detta fungerade u.a. Därefter genomfördes luftstridsövningen.
Vid besiktning efter landningen upptäcktes nötmärken på kroppens undersida.
Väderlek: torradiabatisk skiktning. QAN 16 knop.
Måttlig till kraftig turbulens.

Utlåtande och åtgärder/förslag till åtgärder
Felbedömning av höjden efter lättningen och turbulens har orsakat haveriet.
Ff bör icke lastas för det inträffade.

Beslut
Målet hänskjutes icke till åklagaren.
Kronan vidkännes kostnaden.
Fpl repareras vid avd VI.

Västerås den 9/5 1953
Sven Hedberg
Tjf fljch
/A Encrantz

Till F 1 verkstad för liten översyn.
Påbörjad 1954-03-16.
Klar ?
Försålt enligt INK skrivelse A68:5 av 1956-05-31.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till J 28 Vampire

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron