28006, J 28A

I tjänst: 1946-1968
Antal i Flygvapnet: J 28A: 70 st, J 28B: 310 st, J 28C: 57 st
J 28A och J 28B: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1/FB.5
J 28C: De Havilland D.H. 115 Vampire Trainer Mk 55

Moderator: Sven-Erik Jönsson

28006, J 28A

Inläggav Lars Larsson » 12 okt 2013, 10:50

28006
J 28A
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1
Tillverkad av English Electric Aircraft,Preston,Lancashire,Storbritannien
c/n: EP42154
Tillverkningsår: 1946

1946-10-19 Till F13 Kod F13-blå B
1946-11-05 Godkänd
? Kod F13-gul H
1952-02-18 Till F3 Kod blå T
? Till F20
1956-05-31 Kasserad.Såld till Compagnie Aeronautique Belge,Bryssel,Belgien.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 28006, J 28A

Inläggav Leif Fredin » 04 nov 2013, 09:27

28006
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien

Levererat till F 13 1946-10-19
Godkänt 1946-11-05
Märkning 13-blå F (1947-02)

Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.

Till CVM 1950-03-14 för kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3.
Klar 1950-04-12.
Till CVM 1950-12-12 för liten översyn. Motorbyte. Motor typ RM1 nr 1545.
Klar 1951-04-16 ?
Överlämnat till F 3 1952-02-18
Till CVM 1952-04-08 för reparation.
Klar 1952-05-10

Haveri 1952-08-18. Kollision på marken med J 28A nr 28038. Märkning 3-blå T
Vid utkörning till start för stall och vikning kolliderade fpl med annat fpl i en grupp, som stod uppställd i högsta beredskap på banändan. Ff synes ha haft för hög fart (c:a 6000 v/min) och bromsverkan har ej räckt till för att undvika kollision.

Till F 3 verkstad för reparation.
Påbörjad 1952-10-25.
Klar ?

Haveritillbud 1953-05-22
Motor typ RM 1 nr 1310
Ff fli 1.gr H. Nilsson (AFT) oskadad
Eventuella skador på motorns turbinaxeltapp.
Beräknad reparationskostnad kr 5.000:-

Ur utredningsrapport
Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc.
Vid kontroll efter vingrep enl ToMT 28-830-12D av fpl vikningsegenskaper med ställ och klaff ute, vek sig fpl vid en fart av 140-150 km/t (5-15 km/t över normal vikningsfart). Vikningen skedde mycket snabbt över höger vinge. Ff följde med i rodren för att på normalt sätt ta fpl ur vikningen samt tog omedelbart in ställ och klaff. Fpl gick emellertid icke ur vikningen utan började spinna åt höger med nosen ungefär lodrätt nedåt. På grund av det låga nosläget höll ff sid- och höjdroder neutrala, men ansatte motsatt skevning. Efter två varv upphörde rotationen, varvid ff tog upp fpl rakt fram. Höjdförlusten var 1.300 m.

Utlåtande och åtgärder/förslag till åtgärder
Tillbudet har troligen orsakats av onormala vikningsegenskaper hos fpl. Ingen kan lastas för det inträffade.

Beslut
Föraren kan ej lastas för det inträffade.
Kronan vidkännes kostnaden.

Malmslätt de 8/6 1953
N.-M. von Arbin
fljch /
Rune Hallander
kapten

Överlämnat till F 1 1953-07-06 som lån
Överlämnad till CVM jml FF skr UH M58-28:55 av 1954-12-14. Fpl förvaras vid F 1
Försålt enligt INK skrivelse A68:5 av 1956-05-31.

Fpl ej avhämtat av köparen
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till J 28 Vampire

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst