av Leif Fredin » 04 nov 2013, 09:26
28005
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien
Levererat till F 13 1946-06-06
Godkänt 1946-06-21
Till F 13 verkstad 1946-06-03 för motorbyte.
Klar 1946-08-02 (?)
Haveri 1946-08-14
Motor typ RM1 nr 1205
Ff löjtnant Jan Otherdal (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning: Motor: Bitar av kompressorblad ha skadat övriga blad samt luftintag, reglageledningar m.m. då bitarna slungades ut.
Motorn sänd till de Havilland.
Beräknad kostnad 103.000:- kr
Orsak till haveri: Ett kompressorblad har brustit beroende på svaghet i konstruktionen.
Till F 13 verkstad 1946-08-15 för motorbyte.
Klar ?
Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.
Till CVM 1948-09-21 för utbyte av vingbalkrör jämlikt FF skrivelse MF 28:762 av 1948-09-15 samt kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3. Motorbyte
Klar 1951-05-31.
Överlämnat till F 3 1951-05-31
Överlämnat till F 16 1953-02-17
Märkning 20-grön M
Haveri 1953-10-08 vid F 16
Motor typ RM 1 nr 1265
Ff kadett, sergeant 2768-11-50 B N Å Fredholm oskadad
Skadornas omfattning
Vänster och höger yttervinge totalhavererade.
Vänster bakbom havererad.
Vänster och höger fälltank förstörda.
Motorn sändes till CVM för undersökning.
Beräknad reparationskostnad 100.000:- kr.
Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc.
Ff drog på till 10000 r/m. Efter 300-400 m rullning kände han att fpl sjönk ned på höger sida och samtidigt meddelade hans rotetvåa att han tappade höger hjul. Ff fortsatte längs banan genom ett stängsel i banändan och över en väg. Vid passerandet av vägen slogs troligen landstället av. Fpl lättade och tog mark med vänster vinge först ca 10 m från vägen. Fälltankarna sletos av och fpl stannade ca 75 m från vägen. Sedan fpl stannat, kuperade ff motorn. Ff hade vid punktering ännu ej lättningshastighet. Han rörde ej bromsspaken förrän efter punkteringen.
Utlåtande och åtgärder/förslag till åtgärder
Haveriet har orsakats av att däckets anläggningskant mot navet brustit, varefter slang och däck exploderat. Ff kan ej lastas för det inträffade.
Förslag till åtgärd: Däckens innerkanter besiktigas med hänsyn till bristningar eller brottanvisningar vid D-tillsyn.
Beslut
Målet hänskjutes icke till åklagaren.
Kronan bör vidkännas kostnaden.
Fpl repareras vid avd VI, F 16.
Uppsala den 23/10 1953
G Odqvist
CF 20
/L Blomberg
Fljing
Kasserat 1954-03-23. Gångtid total 273,1 tim. Antal flygningar 469 st.