28005, J 28A

I tjänst: 1946-1968
Antal i Flygvapnet: J 28A: 70 st, J 28B: 310 st, J 28C: 57 st
J 28A och J 28B: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1/FB.5
J 28C: De Havilland D.H. 115 Vampire Trainer Mk 55

Moderator: Sven-Erik Jönsson

28005, J 28A

Inläggav Lars Larsson » 12 okt 2013, 10:47

28004
J 28A
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1
Tillverkad av English Electric Aircraft,Preston,Lancashire,Storbritannien
c/n: EP42085
Tillverkningsår: 1946

1946-06-06 Till F13 Kod F13-
1946-06-21 Godkänd
1951-05-31 Till F3 Kod F3-blå
? Till F20 Kod F20-grön M
1953-10-08 Haveri på F16. Punktering i starten. Ff sergeant B.Fredholm oskadd.
1954-03-23 Kasserad.

Gångtid: 273,1 timmar
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 28005, J 28A

Inläggav Leif Fredin » 04 nov 2013, 09:26

28005
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien

Levererat till F 13 1946-06-06
Godkänt 1946-06-21
Till F 13 verkstad 1946-06-03 för motorbyte.
Klar 1946-08-02 (?)

Haveri 1946-08-14
Motor typ RM1 nr 1205
Ff löjtnant Jan Otherdal (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning: Motor: Bitar av kompressorblad ha skadat övriga blad samt luftintag, reglageledningar m.m. då bitarna slungades ut.
Motorn sänd till de Havilland.
Beräknad kostnad 103.000:- kr
Orsak till haveri: Ett kompressorblad har brustit beroende på svaghet i konstruktionen.

Till F 13 verkstad 1946-08-15 för motorbyte.
Klar ?

Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.

Till CVM 1948-09-21 för utbyte av vingbalkrör jämlikt FF skrivelse MF 28:762 av 1948-09-15 samt kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3. Motorbyte
Klar 1951-05-31.
Överlämnat till F 3 1951-05-31
Överlämnat till F 16 1953-02-17
Märkning 20-grön M

Haveri 1953-10-08 vid F 16
Motor typ RM 1 nr 1265
Ff kadett, sergeant 2768-11-50 B N Å Fredholm oskadad
Skadornas omfattning
Vänster och höger yttervinge totalhavererade.
Vänster bakbom havererad.
Vänster och höger fälltank förstörda.
Motorn sändes till CVM för undersökning.
Beräknad reparationskostnad 100.000:- kr.

Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc.
Ff drog på till 10000 r/m. Efter 300-400 m rullning kände han att fpl sjönk ned på höger sida och samtidigt meddelade hans rotetvåa att han tappade höger hjul. Ff fortsatte längs banan genom ett stängsel i banändan och över en väg. Vid passerandet av vägen slogs troligen landstället av. Fpl lättade och tog mark med vänster vinge först ca 10 m från vägen. Fälltankarna sletos av och fpl stannade ca 75 m från vägen. Sedan fpl stannat, kuperade ff motorn. Ff hade vid punktering ännu ej lättningshastighet. Han rörde ej bromsspaken förrän efter punkteringen.

Utlåtande och åtgärder/förslag till åtgärder
Haveriet har orsakats av att däckets anläggningskant mot navet brustit, varefter slang och däck exploderat. Ff kan ej lastas för det inträffade.
Förslag till åtgärd: Däckens innerkanter besiktigas med hänsyn till bristningar eller brottanvisningar vid D-tillsyn.

Beslut
Målet hänskjutes icke till åklagaren.
Kronan bör vidkännas kostnaden.
Fpl repareras vid avd VI, F 16.

Uppsala den 23/10 1953
G Odqvist
CF 20
/L Blomberg
Fljing

Kasserat 1954-03-23. Gångtid total 273,1 tim. Antal flygningar 469 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till J 28 Vampire

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst